Nepamirškite žuvų taukų

Žuvis mūsų racione tikriausiai neužimtų pirmaujančių vietų (ne tik Lietuvoje). Priežastis ne viena: virtuvės tradicijos, savitas skonis ir kt. Įtakos turi nepalanki ekologinė situacija, dėl ko žuvų audiniuose randama sunkiųjų metalų (gyvsidabrio ir t.t.) bei kitų organizmui kenksmingų aplinkos teršalų. Tai ypač aktualu kalbant apie jūrų žuvis – lašišas, tunus, ryklius. Todėl žuvies patiekalų (sardinių, silkių, skumbrių) patariama valgyti 2 kartus per savaitę. Literatūros duomenimis, daugiau kaip 70 proc. žmonių to nedaro.
 

Dėl ko vertiname


Tad pats laikas prisiminti žuvų taukus. Jų teigiama įtaka organizmui pasireiškia dėl sudėties, t.y. polinesočiųjų omega 3 riebalų rūgščių. Tai nepakeičiamoji riebalų rūgštis, kurios žmogaus organizmas nesugeba sintezuoti, todėl jos turi būti gaunama su maistu (žuvys, krevetės, linų sėmenų aliejus) ar vartojant specialius papildus.
Optimaliam organizmo funkcionavimui svarbu omega 3 bei omega 6 rūgščių santykis, kuris turėtų būti maždaug 1:1. Kadangi dažniausia maisto racione vyrauja produktai, kurių sudėtyje daug omega 6 rūgščių (t.y. augalinės kilmės: kukurūzų, saulėgražų, sojų ir kt. aliejus), šis santykis tapo atvirkštinis ir siekia net 1:10.

 

Kam rekomenduoti


Žuvų taukų tikslinga vartoti tam tikrais gyvenimo periodais:
kūdikiams nuo1 mėn. rachito profilaktikai bei augančio organizmo reikmėms patenkinti (natūralus vitaminų A ir D šaltinis iš menkių kepenų aliejaus); darželinio ir mokyklinio amžiaus vaikams bei paaugliams; nėščiosioms ir žindančioms moterims (žuvų taukų iš žuvų audinių, nes ten riebaluose tirpių vitaminų dozės daug mažesnės, o jų perteklius gali neigiamai paveikti vaisių); žmonėms, sergantiems širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis;
esant sutrikusiai medžiagų apykaitai (pvz. padidėjusiam trigliceridų kiekiui organizme ir kt.); netoleruojantiems žuvų kvapo bei skonio, vegetarams.
 

Praktiniai patarimai


Nepamirškite perspėti gydančio gydytojo apie žuvų taukų vartojimą, kad išvengtumėte riebaluose tirpių vitaminų perdozavimo, kuris gali būti pavojingas (vartojant kartu kitų vitaminų). Orientuokitės į anotacijoje nurodomą vitaminų rekomenduojamą paros normą (RPN), kuri išreiškiama procentais.
Žiemos metu, kai trūksta saulės šviesos (vit. D gamybą stimuliuojantis veiksnys), siūloma vartoti menkių kepenų aliejaus (turtingas vit.D), o vasaros metu – žuvų taukų (iš žuvų audinių).
Vakarų šalyse, prieš pradedant vartoti menkių kepenų aliejaus, patariama pasitikrinti vit. D koncentraciją kraujyje. Esant jo trūkumui, pasirenkami žuvų taukai iš menkių kepenų, esant normai – iš žuvų audinių. Neturint galimybės pasitikrinti, rekomenduojama vartoti paskutiniųjų.
 

Kaip pasirinkti ir neapsirikti


Žuvų taukų, parduodamų vaistinėse, yra dviejų rūšių. Vieni gaunami iš menkių kepenų (menkių kepenų aliejus), jie turtingi riebaluose tirpiais vitaminais (A, D), kiti – iš riebių žuvų audinių (žuvų taukai ).
 

Savybės, į kurias reikia atkreipti dėmesį renkantis preparatą


Saugumas
Kokybiškuose žuvų taukuose neturi būti sunkiųjų metalų ir kitų aplinkos teršalų priemaišų (arba labai maži kiekiai, kurie neišmatuojami); jie turi atitikti geros gamybos praktikos standartus, patvirtintus specialių institucijų (Pasaulinės sveikatos organizacijos (PSO), Maisto ir vaistų agentūros ( FDA )ir kt.).
Veiksmingumas
Omega 3 riebalų rūgštys turi sudaryti mažiausiai 50–70 proc. bendros sudėties (pvz. 1000mg kapsulėje – 500–700mg omega 3). Atkreipkite dėmesį į rūgščių EPA ir DHA santykį: jis gali būti 3:1, 3:2, 2:1, 1:1, kartais – 1:1,5.
Išvaizda
Geros kokybės žuvų taukai yra blyškiai geltono atspalvio aliejinis skystis, beveik bekvapis, specifinio švelnaus žuvų skonio, kurį galima pagernti citrinos ar apelsino skiltele, užgeriant sultimis, užpilant salotas. Netinka sąlyčiui su karštais produktais (gėrimais, maistu), jų negalima kaitinti, nes jie nuo to genda.
Kitos sudedamosios dalys
Patartina rinktis be papildomų priedų, tokių kaip sotieji riebalai (cholesterolis) dėl jų neigiamo poveikio širdies ir kraujagyslių sistemai, dirbtinių konservantų, dažiklių, aromatizatorių, saldiklių, kurie gali sukelti alergines reakcijas ir kt. Nedidelis vit. E kiekis apsaugo nuo oksidacijos (veikia kaip konservantas), kartais jo pridedama daugiau. Geriausia, jei skonio pagerinimui naudojami natūralūs priedai, pvz. koncentruotos citrinų sultys. Tokio pavidalo žuvų taukus daug maloniau vartoti, ypač vaikams.
 

Vartojimo ypatumai


Skystoji forma tiktų žmonėms, turintiems rijimo problemų dėl ligos ar jaučiant diskomfortą ryjant kapsules ar tabletes. Tokia forma yra patogesnė vaikams (ypač mažiems), kurie daug lengviau praryja skysčius. Be to, neretai tokie žuvųtaukai būna labiau koncentruoti, todėl pakanka išgerti tik vieną kartą per dieną, kapsulių dažniausiai reikia kelių. Atidarius buteliuką, jį laikykite šaldytuve.
Kapsulės būtų puiki išeitis žmonėms, netoleruojantiems žuvies kvapo ir skonio.
 

Dozavimas


Daugelyje šaltinių rekomenduojama suvartoti ~ 0,5–1,8 g per dieną (apytikriai 1–2 arb. š. ar 2–4 kaps. per dieną, kūdikiams pradedama nuo 3–5 lašiukų /d, po to ½–1 arb. š.). Konkretesnę dozę nurodo gamintojas. Gydymui (pvz. trigliceridų kiekiui kraujyje mažinti ir kt.) gali būti skiriamos didesnės dozės
 

Nepegeidaujami reiškiniai


Gana reti, dažniausi – virškinamojo trakto: raugėjimas, pilvo pūtimas, pykinimas, viduriavimas, ypač vartojant didesnes dozes (daugiau nei 3 g per dieną). Dėl to rekomenduojama pradėti nuo mažesnių, o vėliai pereiti prie palaikomųjų, kartais pavartoti virškinimo fermentų (lipazė).
 

Sąveika su kitais vaistais


Vartojant kartu su antikoaguliantais (aspirinas, varfarinas) yra tikimybė išprovokuoti kraujavimą, ypač vartojant didesnes dozes (>3g/d).
 

Kaina


Geros kokybės žuvų taukai negali būti pigūs, kadangi jų gamybos procesui naudojamos pažangios technologijos (molekulinė distiliacija, ultra–išvalymas), parenkama gera žaliava, t.y. atitinkamų rūšių žuvys (sardinės, ančiuviai, skumbrės, t.y mažos žuvys, mintančios planktonu, gyvena trumpai, todėl mažiau savo audiniuose sukaupia įvairių teršalų; laukinės žuvys vertingesnės nei auginamos specialiose fermose dėl jų mitybos ypatumų, svarbi jų gyvenvietė).
Tik aukštos kokybės žuvų taukus galima saugiai vartoti, tuo tarpu pigesni analogai nusileidžia ne tik veiksmingumu, bet gali būti kenksmingi sveikatai dėl padidėjusios juose kenksmingų teršalų bei sunkiųjų metalų koncentracijos, sąlygotų blogos apdorojimo technologijos.
 

Vis dėlto ...


Prieš pradedant vartoti, pasitarkite su savo gydytoju.
Rūpinkitės savo sveikata, gyvenkite sveikai ir nepamirškite žuvų taukų!

 

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

pranis
2010-05-12 14:54
tegyvuoja reklameriai
skaiste
2009-05-20 11:59
Labai vertinu zuvu taukus ir jau daugeli metu ju neatsisakau, ir vaikui duodu. Vartojame kapsules Moller’s Dobbel, o vaikui duodu guminuku pavidalu Moller’s Junior (dabar dar yra akcija gera eurovaistineje tik apie 20 lt kainuoja), tikrai zuvu tauku nauda organizmui yra labai vertinga ir reikalinga!

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai