Kodėl reikia magnio?

Šiais laikais labai populiaru vartoti vitaminų, mikroelementų bei įvairių maisto papildų. Tačiau ar tikrai to reikia? Gal pakanka tinkamai maitintis? Pavyzdžiui, daug kalbama apie magnio naudą. Kaip jis veikia, nuo kokių ligų apsaugo ir su kokiu maistu patenka į mūsų organizmą? Apie tai kalbėjomės su Kauno visuomenės sveikatos centro Visuomenės sveikatos saugos skyriaus vedėja vyriausiąja specialiste-mitybos higienos gydytoja Asta LIUBINAITE.
 

Svarbiausi šaltiniai


Magnis – vienas iš trijų mineralų (kiti du – kalcis ir fosforas), kurie yra labai svarbūs kaulų sandarai. Magnis yra labai svarbus medžiagų apykaitai, dalyvauja daugelio fermentų veikloje (yra daugiau nei 300 fermentų kofaktorius). Su maistu gaunamo kalcio ir magnio santykis turėtų būti 2:1.
Geriausias magnio šaltinis yra grūdų produktai – duona, kruopos, sėlenos, taip pat žirniai, pupelės, riešutai. Beje, perdirbant grūdus, netenkama 80 proc. viso magnio kiekio. Daugiausia magnio augaliniuose produktuose, ypač žaliuose, nes jis yra sudedamoji chlorofilo dalis. Daug jo petražolėse, krapuose, špinatuose, rūgštynėse, kituose žalialapiuose augaluose, taip pat juodoje arbatoje, džiovintuose grybuose, kakavoje, krabuose, krevetėse, jūros kopūstuose, moliūguose. Magnio yra ir geriamajame vandenyje.

 

Poveikis organizmui


Neorganinių junginių pavidalu magnis yra kauluose, kituose audiniuose – organinių junginių pavidalu. Magnis – ląstelių membranų sudedamoji dalis. Jis dalyvauja daugelio fermentų veikloje, angliavandenių, riebalų apykaitoje, termoreguliacijos procese, baltymų sintezėje, nervų sistemos veikloje. Kai trūksta magnio, gali greičiau vystytis aterosklerozė, vaikams sulėtėja augimas, atsiranda silpnumas, drebulys, raumenų ir nervų dirglumas, kraujyje labai sumažėja kalcio ir kalio. Mineralas būtinas energijai ląstelėse kaupti bei tinkamai ją panaudoti nervų, plaučių, širdies ir raumenų veiklai. Svarbus gerai kalcio bei vitamino C apykaitai. Būtinas nervų laidumui, raumenų atsipalaidavimui.
 

Poreikis


Suaugusiajam per parą reikia 300 mg magnio. Nėščiosioms rekomenduojama per parą gauti 350 mg magnio, krūties pienu maitinančioms moterims – 380 mg per parą. (Rekomenduojamos paros maistinių medžiagų ir energijos normos patvirtintos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu.)
 

Magnio stoka


Kai magnio trūksta, iš organizmo pašalinamas ir kalcis. Gali sutrikti širdies raumens veikla, ištikti raumenų spazmai, kojų mėšlungis, kamuoti pykinimas, irzlumas. Sutrinka termoreguliacija, sulėtėja augimas, pasireiškia hipokalcemija, osteoporozė, padidėja jautrumas stresui. Daugiau magnio reikia nėščiosioms bei maitinančioms moterims. Magnio stoką gali jausti vyresnio amžiaus žmonės, vartojantieji diuretikų arba sergantieji nekontroliuojamu cukriniu diabetu (dėl dažno ir gausaus šlapinimosi) ar kitomis ligomis, sutrikdančiomis elektrolitų balansą. Magnio poreikį didina didelių kalcio, baltymų, vitamino D kiekių ir alkoholio vartojimas, psichinis ir fiziologinis stresas.
 

Magnio perteklius


Magnio perdozavimas labai pavojingas žmonėms, sergantiems kepenų ligomis. Iš organizmo jis šalinamas su šlapimu ir išmatomis.
Pertekliaus požymiai: centrinės nervų sistemos slopinimas, jautrumo sutrikimai, paralyžiai, hipotenzija, kvėpavimo nepakankamumas, širdies veiklos sutrikimai, antagonizmas kalciui. Intoksikacijos magniui rizika didėja sergant inkstų nepakankamumu.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

KDxeMzzPOEmOv
2012-05-09 05:00
That’s a smart answer to a dfifiulct question.
OvidioFr
2011-02-11 12:14
Geras Straipsnis, nes kojas pradejau traukti, ryte kol isivaikstau ir vakare atsigulus i lova, na ka Teks Spinatu uzvalgyti daugiau :D
Laura
2008-08-27 20:31
Labai aciu uz straipsni. Labai naudinga buvo suzinoti kas yra naturalus magnio saltiniai,nes nenoriu gerti sintetiniu maisto papildu. Stengiuosi maitintis naturaliai ir sveikai. Aciu uz naudinga straipsni.

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai