Bėgimas dėl sveikatos

Technikos pažanga, informacinių technologijų diegimas bei ekonominio-socialinio lygio kilimas šiuolaikinį žmogų stumte stumia į fiziškai neaktyvią gyvenseną. Deja, mažas fizinis aktyvumas prieštarauja biologinei žmogaus prigimčiai, nes daug tūkstantmečių žmogus sunkiai dirbo. Šiandien fizinį krūvį vis labiau pakeičia psichinis. Jį valdyti žmonija dar tik mokosi – kaip ir naudotis materialinių gėrybių gausa (nors jų trūkumą ne kartą sėkmingai įveikė). Daugelis mūsų, peržengę 40 metų slenkstį, turime antsvorio, didėja šalies gyventojų mirštamumas nuo širdies ir kraujagyslių ligų, skaudžios psichikos ligų ir kitų sveikatos sutrikimų pasekmės.
 

Turime visko, ko reikia ligai įsigalėti: nesaikingą mitybą, fizinį netreniruotumą, per didelę psichinę įtampą. Sveikatai reikia kitų veiksnių: racionalaus fizinio krūvio, sveiko ir fiziologinius poreikius užtikrinančio maisto, užsigrūdinimo, mokėjimo ilsėtis.
Tokia sveikatos filosofija, palyginti su galimybėmis keisti įpročius, atrodytų, nėra sudėtinga. Siekis gyventi komforto sąlygomis vystėsi per ilgai, todėl pasyvaus poilsio aukoti fizinei veiklai nenorime. „Vartotojų visuomenei būdingas manymas, kad už pinigus galima nusipirkti viską, – teigia vokiečių gydytojas V.Aken. – Žmogus nusprendė, kad ir nuo ligų galima atsipirkti brangiomis ligoninėmis, kurortais, vaistais ir medicinos profesoriais. Dabar matome, kad pinigai mūsų neišgelbės. Sveikatą, kaip ir kasdieninę duoną, žmogus turi užsidirbti savo prakaitu. Sveikata pasiekiama valia. Kiekvienas gali įsitikinti, kad fiziniai pratimai, sveika gyvensena – tai ne tik naudinga, bet ir malonu. Gydytojai triūsia, transplantuodami širdis, o vis dėlto daug lengviau tą vienintelę gyvybės duotą širdį sustiprinti. Ir ne tik sustiprinti, bet ir atjauninti“. V.Aken buvo vienas aktyviausių sveikatą stiprinančio bėgimo pradininkų ir propaguotojų Europoje.

 

Nebėgioti neįmanoma


Mintis, kad bet kurio amžiaus žmogui reikia judėti, ne nauja. Tačiau klausimas, kokius fizinius pratimus reikėtų atlikti individualiai, yra keblus. Garsus Rusijos chirurgas ir sveikos gyvensenos propaguotojas akademikas Nikolajus Amosovas, atsižvelgdamas į įvairių fizinių pratimų poveikį širdžiai, sąnariams, raumenims, patogumą kontroliuoti ir dozuoti krūvį, išorinių sąlygų sudarymo sąnaudas, laiką, skiriamą pasirengimui, ir laiką treniruotei, lėtam bėgimui skyrė ketvirtą vietą (po mankštos pratimų, bėgimo vietoje ir spartaus ėjimo). Optimalaus laiko, būtino sveikatinimo tikslams pasiekti, ir poveikio širdies bei kraujagyslių sistemai požiūriu pirmąją vietą akademikas skyrė lėtam bėgimui.
Biomechanikos požiūriu, žmogui tinkamiausia fizinio aktyvumo rūšis yra bėgimas ir ėjimas. Tai seniausi ir natūraliausi žmogaus judėjimo būdai.
Bėgimo privalumai yra šie:
– Bėgimas ir ėjimas nereikalauja ypatingų įgūdžių ir specialaus pasirengimo.
– Krūvis gali būti individualus, atitinkantis žmogaus amžių ir funkcines galimybes. Todėl bėgioti gali ne tik sveiki žmonės, bet ir varginami sveikatos sutrikimų.
– Bėgančio ar einančio žmogaus funkcinės būklės parametrus lengva kontroliuoti ir koreguoti. Nesudėtinga savikontrolė (pulso, kraujospūdžio, kvėpavimo dažnio, įveikiamo atstumo ir tempo). Savikontrolei būtina stebėti arterinio kraujo spaudimo ir pulso pokyčius. Pulso normai nustatyti galima taikyti formulę: 120 minus amžius (metais). Pavyzdžiui, 40-mečio bėgiko mėgėjo pulsas (krūvio metu) neturėtų būti didesnis kaip 80 kartų per minutę.
Įveikiamą atstumą ir bėgimo trukmę patogu vertinti žingsniamačiu (jį galima įsigyti vaistinėse). Jis taip pat suskaičiuoja, kiek nueita žingsnių, parodo, kiek sudeginta kalorijų. Šie duomenys saugomi 7 dienas ir tai patogu savikontrolei.
Kad būtum sveikas, nepakanka tik reguliarių fizinio kūno treniruočių. Reikia viso komplekso, kurį galima vadinti sveika gyvensena. Be fizinio aktyvumo, svarbu racionaliai maitintis, grūdintis, tinkamai kvėpuoti, laikytis dienos režimo, atsisakyti žalingų įpročių, būti gerai nusiteikusiam, mylėti ir būti mylimam...
 

Prieš Žemės trauką


Bėgimas – tai ilgalaikis periodiškas kūno pakėlimas prieš sunkio, arba Žemės traukos, jėgą. Bėgimo žingsnio cikle yra polėkio etapas, arba vadinamoji beatraminė fazė. Jos metu žmogaus kūnas nesiekia atramos – bėgimo takelio. Koją statant ant žemės, patiriamas atoveiksmis, kuris „išjudina“ kraują, sukelia jį aukštyn. Ši ypatybė ir lemia išskirtinį bėgimo poveikį organizmui. Minėtasis vidinis hidromechaninis kraujagyslių „masažas“ didina jų elastingumą, užkerta kelią aterosklerozei, veiksmingai padeda šalinti medžiagų apykaitos produktus. Panašus vidaus organų vibravimas patiriamas ir greitai einant kieta danga.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Tomas
2014-01-25 20:35
Bėgiojimas puikus sportas. Jeigu teisingai bėgi ir gerai pasirenki krūvius jis tikrai nėra žalingas sveikatai. Jis kaip tik yra netgi labai naudingas. Dėl tų pačių sąnarių, tai tikrai teisingai bėgiojant jų nežaloji. O čia kas ieško priežasčių kodėl bėgiojimas yra blogai, tiesiog tinginiai ir tiek. Užteks tingėti, pradėkime judėti
dvnVjYpHbisuwELw
2012-06-16 18:34
Entre pensar que twteito sola y pasar el rato pensar que nadie me lee mejor miro estas herramientas, en la app de twitter cuando se cae del todo no te deja publicar tweet o no ves los avatares.Gracias por el dato ^_^besos y alpiste ronroneado "pajarillo" ^_^8/12/09 7:14 PM
Martinas
2012-05-15 09:04
Bėgiojimas yra labai žalingas ir pavojingas sveikatai. Japonijos mokslininkai jau seniai nustatė, kad šitas neva sportas sužaloja kojų sąnarius ir dažnam mėgėjui gali baigtis infarktu
Monika
2011-05-31 08:29
Ką daryti, jeigu ramybės būsenoje pulsas būna tarp 40 ir 50? Ar tai pavojinga?
begiojantis to 2ajot, 2009-09
2010-09-07 11:12
Klysti zmogau.Kiekvienam savas olimpas.Ne visi yra vienodo pajegumo.Svarbu yra begti,kad ir mazu greiciu,bet nors 30min.Jei pvz tam zmogui(ar zmogai) yra 57 metai,tai jei pulsas po kokiu 5-6 km yra 130 k/min,reiskia treniruote buvo pakankama.(220-57)=163*0,8=130.O tai apie 80% pajegumo.Jei jauti,kad zliaugia prakaitas,begi netusciai,kad ir negreitai.Ne visi gime buti maratonininkais ar olimpieciais.Svarbu begti savo organizmui tinkanciu greiciu.
ajot 4 to ajot
2010-09-06 23:44
Negaliu greičiau bėgti,kažkokia jėga neleidžia.
7min/km man gerai.Esu jau vyresnio amžiaus.Ir po rimtos ligos.Bėgu lėtai,bet ilgai.
Saulius
2010-08-22 12:29
deja, autorė Andrijauskaitė, matosi, pati nebėgioja, tik perrašė iš įvairių straipsnių. Pvz., "Pulso normai nustatyti galima taikyti formulę: 120 minus amžius (metais). Pavyzdžiui, 40-mečio bėgiko mėgėjo pulsas (krūvio metu) neturėtų būti didesnis kaip 80 kartų per minutę".
Bėgant pulsas tik 80 kartų/min?. Kitas pavyzdys:"
...Amosovas, atsižvelgdamas į įvairių fizinių pratimų poveikį .., patogumą ..laiką..lėtam bėgimui skyrė ketvirtą vietą (po mankštos pratimų, bėgimo vietoje ir spartaus ėjimo)". Amosovas tikrai duoda tokią lentelę, bet pats į ją žiūri kritiškai, nes tik idiotas gali valandomis trepsėti vietoje. Sekančiame sakinyje autorė teigia, kad bėgimas jau pirmoje vietoje.
Marka666
2010-07-28 17:18
FORMULĖ YRA TOKIA.220-30=190.220(koeficientas),30(amžius metais),190(pulsas k/min.) PARBĖGUS SUSISKAICIUOJAT PULSA,pvz.150.
220-amzius(30)=190, 30-metis šiuo pvz. negali viršyti 190 pulso nes kas viršaus širdžiai
jau nesveika,norint bėgti 70 procentų pajėgumu reikia skaičiuoti taip 220-30*0,7=133.133 tai jusu pulsas bėgant 70 procentų pajėgumu,08 tai 80 proc. 09 tai 90proc.ir t.t.
Kestutis
2010-07-11 10:53
Prašau patarimo.Ar bėgikas - mėgėjas privalo vartoti vitaminus su įvairiais mikroelementais ar nebūtina,( kuris per savaitę nubėga apie 20km.)iš anksto dėkoju.
HURudel
2010-04-23 09:16
Sveiki,
kitoje literatūroje radau ne 120, o 180. Šis jau realesnis :). Mano ramybės būsenoje 78 pulsas, nors visą savo gyvenimą su sportu draugauju.
2ajot
2009-09-05 07:41
Na nesamone, biskis judink slaunis mergaite, o tai su 8 min/1km ne tik, kad sirdis nesuvirpes, bet ir nei svorio numesi, nei celiulito atsikratysi. Normaliu zingsniu 1km nueinamas per 6 min, tai koks tas tavo begimas vienas dievas tezino.
as
2009-08-17 13:38
80 yra nerealu. Visiska nesamone.
destinas
2009-04-20 02:28
as kiekviena ryta vos tik atsikeles butinai krosa pabegioju. tada butinai tonussan maisto papildo isgeriu papusryciaves, kad padetu jegas atgauti ir visa diena darbingam islikti, o tada i paskaitas skubu
mitzu
2009-04-16 10:50
as taip pat kaip adata, begioju rytais. Na tik as begioju tam, kad pastiprtinciau koju raumenis, nes man zvaluma ir energinguma tai labai gerai palaiko per visa diena ryte geriamas maisto papildas Tonussan!
Adata
2009-04-14 15:27
as begioju kiekviena ryta, nes lengvas krosiukas padeda jaustis zvalesnei. paskiau raumenis skauda, bet fastum gelis labai greit suveikia ir jau be skausmo galiu eiti i darba
jau nusibodau
2008-11-30 21:52
Matyt matuodavau pulsa per velai po kruvio.Siandien pratursenau 8 km,tai pulsas buvo 128 kartai/min
ajot
2008-11-05 21:48
Na niekaip ta Amosovo formule netinka.Siandien prabegau 6 km letu tempu.Juk svarbiausia-ne greitis,o begtas laikas.Pulsas kaip nukirsta-116.
dar ajot
2008-10-26 00:29
Va prabegiojus jau metus,pulsas po 5km-112 duziu.Bet begu letai-mazdaug per 8min 1km.Taciau jau turiu meteliu nemazai.
ajot
2008-08-03 00:41
As manau,kad teisus Kepenis.Ten lyg jo straipsnis apie ta 220.As begioju pastoviai.Kaip gali po kruvio pulsas buti 80.Cia nebent pas koki kosmonauta.Pas kita ramybes buklej pulsas ne ka zemesnis.Kai prabegu mazdaug 2.5-3 km,pulsas buna apie 132.Arti Kepenio normos.Taigi manau kad 80 po gero kruvio yra nerealu.
Karolis
2008-06-18 21:58
Manau antrasis ... turiu namie treniruokli ..:] ir mano mamai minant (40metu) pasimatavus pulsa buvo 126 ...
Rimasas
2007-08-19 03:11
”Pulso normai nustatyti galima taikyti formulę: 120 minus amžius (metais). Pavyzdžiui, 40-mečio bėgiko mėgėjo pulsas (krūvio metu) neturėtų būti didesnis kaip 80 kartų per minutę.”

Čia iš vieno straipsnio,o čia iš kito:

”Širdį treniruojantis pulso dažnio režimas
220 minus amžius (metais) x 0,8. Pavyzdžiui, jeigu penkiasdešimtmečio žmogaus pulsas bėgimo metu siekia 136 (220 – 50 x 0,8 = 136), jo judėjimo greitis teikia pakankamai naudos širdies ir kraujagyslių sistemai.”
Kuris teisus?:}}
Rodyti daugiau komentarų

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai