Pilvo šokis – moters sveikatos šaltinis

Pilvo šokis, atkeliavęs iš Rytų kultūros, tampa vis madingesnis ir Lietuvoje. Pilvo šokio samprata bei nauda sveikatai dažnai iškreipiama. Įvairių šokių technikos ir metodikos dažnai susipina ir tik maža dalimi primena tikrąjį rytietišką pilvo šokį. Rytietiškas pilvo šokis – moteriškumo, vaisingumo simbolis, pirmiausia šokančiajai suteikiantis sveikatos. O jei moteris sveika, tai ji ir laiminga, ir graži, ir gundanti. Kas yra gydomasis pilvo šokis ir kokia jo nauda moters sveikatai, kalbamės su fizinės medicinos ir reabilitacijos centro „GEMMA“ gydytoja šokio terapeute NIJOLE STANCIKIENE.
 

Kodėl gydomasis pilvo šokis? Juk pilvo šokis dažniausiai daugeliui asocijuojasi su pasirodymo programa?


Žodis „gydomasis“ čia atsirado neatsitiktinai. Manoma kad senovėje, matriarchato laikais moterys visoje žemėje šoko ritualinius pirmų mėnesinių, vaisingumo, gimdymo šokius (net mūsų laikais kai kuriuose Irano kaimuose ir senovės Nubijos teritorijoje moterys gimdo šokdamos šį šokį). Dabartinis arabiškas pilvo šokis yra kilęs iš senųjų folklorinių šokių, kurių pagrindas ir yra šie archajiniai šokiai. Jų metodika ir technika skiriasi nuo to šokio, kurio mokomasi norint pasirodyti šiuolaikinėje programoje ant scenos ar siekiant vilioti vyrus. Gydomojo pilvo šokio ištakos aptinkamos daugelyje senovės kultūrų. Šiaurės Afrikoje, Irane, Vidurio Rytuose yra daugybė šio šokio krypčių, kiekvienos tautos šokis skirtingas, priklausomai nuo papročių ir tradicijų, skirtingi ir kostiumai, bet judesiai panašūs – tai lyg moteriško judėjimo kodas – minkštos rankos, atpalaiduotas sprandas, siūbuojantys klubai. Tai Rytų tautinis šokis, kurio pagrindas yra fizinis judesys, dvasinis komfortas ir terapija. Pilvo šokio supratimas vakarų pasaulyje dažnai iškreiptas, neatitinkantis tikrosios „gydomojo pilvo šokio“ sampratos. Vakarų šalyse šokamas pilvo šokis dažniausiai toli gražu nebėra tradicinis rytietiškas pilvo šokis, jame galime tik aptikti tam tikrus gydomojo pilvo šokio elementus, įpintus į kitas šokio kryptis. Tokias šokių programas su arabiško šokio elementais galima pamatyti estradoje, naktiniuose klubuose, diskotekose. Šiuo metu pilvo šokis populiarus ne tik Rytuose, bet ir Vakaruose, tik jų principai skiriasi. Tradicinis šokio drabužis galabiya – tai skara ant galvos ir ilga, iki pat žemės, tiesaus kirpimo balta suknelė su skara ant klubų. Apnuoginto kūno stiliaus drabužiai atkeliavo taip pat iš Vakarų kultūros.

 

Pilvo šokio mankštos užsiėmimai užsienyje vyksta specialiuose moterų sveikatingumo centruose, ginekologinėse klinikose, gimdymo namuose, taip pat ir sporto centruose. Ar visose paminėtose įstaigose pilvo šokio specifika ir principai vienodi?


„Baladi“ šokį moterys šokdavo basomis kitoms moterims daugelyje viso Egipto gyvenviečių. Šokio esmė – sustiprinti gimdymui reikalingus raumenis, atpalaiduoti ir masažuoti vidaus organus, įkvėpti pasitikėjimo savimi, gerinti lankstumą ir kraujotaką, atjaunėti. Pilvo šokis ir buvo skirtas ir norinčioms pastoti arba nėščioms moterims, nes pilvas būtent ir siejamas su moters vaisingumu. Pilvo šokio pagrindu laikyta moters prigimtis ir ryšys su moteriškuoju pradu. Neatsižvelgiant į moters amžių ir fizinį pasiruošimą, buvo tikėta, kad pilvo šokis padeda išlaisvinti kūno grakštumą ir grožį, kuris moteriai duotas gamtos.
Tokių pilvo šokio principų jau seniai laikomasi daugelyje pasaulio šalių: Vokietijoje, Norvegijoje, Šveicarijoje ir kitose šalyse. Vokietijoje šio šokio mankštos užsiėmimai vyksta specialiuose moterų sveikatingumo centruose, ginekologinėse klinikose, taip vadinamose „ruckshule“ – pažodžiui „nugaros“ mokyklose, taip pat gimdymo namuose nėščiųjų ir tik ką pagimdžiusių grupėse. Šioje šalyje yra sukaupta daugiametė būtent gydomojo pilvo šokio patirtis ir praktika. Sveikatingumo įstaigose, ginekologinėse klinikose, gimdymo namuose pilvo šokis neišvengiamai atlieka savo tiesioginę funkciją –profilaktinę ir gydomąją. Pilvo šokiais siekiama sumažinti menstruacijų skausmus, skatinti vaisingumą, palengvinti gimdymą, ir, žinoma, atskleisti moteriškumą ir grožį. Gydymo ir sveikatingumo įstaigose šokio principas – judesio lavinimas, teigiamos emocijos, sugebėjimas valdyti kūną tokį, koks jis yra, nesiekiant iš esmės keisti kūno svorio, o tik padailinti konstitucines kūno linijas. Sporto klubuose daugiau pabrėžiama judėjimo, mankštos ir aerobikos svarba, kurių metu daugiau akcentuojamas antsvorio mažinimas.


 

Ką reikėtų žinoti moterims, norinčioms užsiimti šokio terapija? Ar kiekviena moteris gali dalyvauti šiuose užsiėmimuose?


Šokio terapija sveikatos požiūriu yra labai naudinga, tačiau reikia atminti, kad gydomieji rezultatai pasiekiami tik tada, kai judesiai atliekami taisyklingai. Prieš pradedant lankyti užsiėmimus būtina pasitarti su gydytoju, tačiau Lietuvoje gydytojai nelabai turi informacijos apie tai. Būtina suprasti, kad po pirmųjų užsiėmimų norimų rezultatų tikrai nėra. Moterys dažnai galvoja, kad iš karto pagerės savijauta, pasikeis laikysena: nugara išsitiesins, dings susikaustymas, judesiuose ir eisenoje atsiras laisvumas, deja – taip nėra. Pokyčiai pradeda ryškėti tik ilgainiui, kai pradedama jausti kiekviena kūno dalis. Tam kartais prireikia net kelerių metų, bet guodžia tai kad pats užsiėmimas yra malonus, atpalaiduojantis nuo stresų ir padedantis pamiršti dienos problemas.
Norint lankyti pilvo šokio užsiėmimus, svarbūs ir tikslai, kuriuos norima pasiekti. Vienos moterys ateina į užsiėmimus, tikėdamos, kad po kelių užsiėmimų pradės šokti. Deja, taip nėra. Pirmiausia reikia išmokti gydomosios mankštos pratimus. Mankšta turi būti nuolatinė, kad išsijudintų sąnariai ir galima būtų įpinti gydomosios mankštos pratimus į vientisą šokį.
Užsiėmimai tinka bet kurio amžiaus ir sudėjimo moterims, tik kiekvienam amžiui taikomos skirtingos technikos.
 

Vadinasi, pilvo šokis prasideda nuo gydomosios mankštos. Kaip vyksta tokia mankšta?


Užsiėmimai prasideda specialiu visų sąnarių apšilimu, po to atliekami tempimo pratimai, o tada dinamiški judesiai įpinami į šokį. Mankštos metu atliekami judesiai žymiai lėčiau, jie nuolat kartojami. Šokyje viskas vyksta daug greičiau ir judesiai, išmokti gydomosios mankštos užsiėmimų metu atrodo visai kitaip. Pradžioje parenkamos net ne arabiškos melodijos, o dažnai lėtos, meditacinės, su pasikartojančiu ritmu. Gydomosios mankštos judesiai dažniausiai yra sukamieji, t.y. ratai, spiralės, aštuoniukės. Judesiai pradedami nuo galvos, po to seka: pečiai, liemuo, klubai, kojos, plaštakos, pėdos. Tokiais judesiais sąnario judinimas vyksta ratu. Iš pradžių tikrai sunku atlikti tokius pratimus, bet ilgainiui pradeda sąmoningai judėti kiekviena kūno dalis. Atliekant šiuos pratimus, mankštinamas visas moters kūnas. Reikia pirmiausia išmokti teisingai judėti, kad judesys nebūtų įtemptas, o tik vėliau ritmiškai tą judesį pakartoti šokyje.
 

Juda visas moters kūnas, bet turbūt labiausiai mankštinamas moters pilvas?


Juda visas kūnas: nuo galvos iki pirštų galiukų. Jei žiūrėti iš anatomijos pusės, tai daugiausia galbūt juda klubai, o pilvo raumenys įjungiami, visiškai kitaip nei kitose mankštose. Pilvo šokyje moters pilvas ir klubai prideda daug moteriško žavesio, todėl klaidinga manyti, kad šis šokis padaro pilvą plokščią, kietą. Moters pilvas turi būti elastingas, todėl pilvo šokis primena apie tikrąjį moteriškumą. Pagal tradicijas Rytų šalyse vertinamos putlios moteriškos formos: apvalūs klubai, išryškinta krūtinė ir lygus, bet neraumeningas pilvas, nors nėra taisyklės kad tik tam tikro sudėjimo moteris gali gražiai šokti šį šokį. Bet kokio amžiaus ir kūno formų moteris gali atrodyti nuostabi ir nepakartojama.
 

Koks pilvo šokio poveikis moters sveikatai?


Specialių pratimų dėka atpalaiduojami kaklo ir sprando raumenys, pečiai išvaduojami nuo sustingimo, krūtinės ląsta pasikelia, formuojasi gražesnė krūtinės padėtis, dubuo randa taisyklingesnę padėtį, atsipalaiduoja nugaros raumenys, padidėja pilvo sienelės tonusas. Be to, yra mankštinamas vadinamasis dubens dugnas, kuris kartais būna genetiškai silpnas ar susilpnėja dėl bendro raumenų tonuso sumažėjimo ar po gimdymo, ypač „kerpant“ tarpvietę. Laisvėja čiurnos sąnariai, formuojasi taisyklinga pėdos padėtis, klubų sąnariai tampa judrūs, keliai nesustingę, plaštakos tampa minkštos, nes judinamas kiekvienas piršto sąnarys. Tai tinkamiausia mankšta iš karto po gimdymo – norint sugrąžinti makšties elastingumą, pilvo sienelės tamprumą ir pradinę nugaros padėtį.
Aš, kaip gydytoja, daug metų gilinausi į stuburo problemas ir įsitikinau, kad, norint išlaikyti stuburo lankstumą ir gyvybingumą, tikrai neužtenka vien gydomųjų masažų ar kitų gydomųjų procedūrų. Būtinas taisyklingas judėjimas – judesys, kurio technikas ir principus galime aptikti jogos, pilateso, ciguno ir kitose dabar plačiai paplitusiose ir žinomose praktikose. Gydomojo pilvo šokio mankšta pasižymi principais, kurie atitinka gydomąjį fiziologinį judesį. Rytietiškų šokių judesiai gydo tiek fizinę moters sveikatą, tiek dvasinę. Harmoningi judesiai stiprina pasitikėjimą savimi, pakelia nuotaiką, atgaivina sielą. Moteris pradeda judėti laisvai, lengvai, grakščiai ir minkštai. Ypač sužavėjo vyresnio amžiaus moterys (apie šešiasdešimt metų), kurių judesiai yra laisvi ir be jokio senatvinio sukaustymo, ir kurios pasakojo, kad šiuo dalyku jos užsiima maždaug dvidešimt metų, tai yra nuo to laiko, kai jis iš viso atsirado Vokietijoje ir todėl yra tokios judrios. Tai dar labiau įkvėpė gilintis į šio šokio paslaptis.

 

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Nu nu
2009-09-05 07:38
Juokingas straipsnis, aisku, kad rytmetine manksta yra sveika. Sekantis straipsnis butu: seksas - sveika ir pan. Bet kaip paprastus dalykus butinai reikia ipinti i kazkokias fantasmagorijas ? Moteris tegu soka step topa, pagal techno ar trypia pagal vadinama metala, ar kas ryt nubega 1 km normaliu tempu, mankstinantis poveikis bus dar geresnis nei sufantastintos stebuklingais ir intriguojanciais pavadinimais pavadintos "priemones". Nors geriausia dieta yra valgyti sveikus produktus pagal poreikius, bet kiek "stebuklingu" dietos receptu yra aprasyta ! Cia is tos pacios serijos.

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai