Kova su prakaitu... iki paskutinio lašo

Kas atsitiktų, jeigu žmogus neprakaituotų? Greičiausiai tektų rečiau skalbti drabužius. Tačiau iš tiesų be prakaitavimo juokai menki - žmogus turėtų užsidaręs gyventi idealiose sąlygose, nes priešingu atveju jis, veikiamas aukštesnės aplinkos temperatūros, greitai mirtų nuo perkaitimo. Viena iš odos funkcijų - kūno temperatūros reguliavimas. Šio proceso metu organizmas atvėsinamas garinamu vandeniu. Jeigu kas mano, jog žmogaus prakaitas - tik neestetiška gamtos išdaiga, tegul atkreipia dėmesį į lekuojančius šunis. Negi toks atsivėsinimo būdas žmogui būtų priimtinesnis? Todėl, prieš pradėdami pykti ant savęs dėl gausaus prakaitavimo, pasvarstykite, kas galėjo jį sukelti: netinkami drabužiai, avalynė, stresų kupinas gyvenimas, o gal net rimta liga? Prieš paskelbdami karą prakaitui, pirmiausia susipažinkite su savo priešu ir draugu. Tai padaryti padeda Kauno gydomosios kosmetologijos centro (M.Jankaus g. 18, tel. (8 27) 22 67 46) direktorė, gydytoja kosmetologė Danutė MIKŠTIENĖ.
 

Stresas ir prakaitas - bičiuliai
Smarkiai išsigandusius žmones “išpila” prakaitas - dėl to kalta simpatinė nervų sistema, padedanti sutelkti jėgas kovai su užpuolikais. Laukinėje gamtoje tai labai svarbu, tačiau ką daryti civilizuotiems žmonėms, ypač vyrams, kuriems pasisveikinant reikia ištiesti prakaituotą ranką? Glitus ir drėgnas delnas bus palaikytas nervingumo požymiu. Todėl, jeigu dažnai tenka dalyvauti svarbiuose susitikimuose, kur rankos paspaudimas būtinas, geriausiai iš anksto įveikti būsimą stresą: viską labai apgalvoti, pasiruošti galimoms situacijoms, parepetuoti susitikimą ir atsipalaiduoti. Atsipalaidavimas ir filosofiškas požiūris į nesėkmes sumažina delnų prakaitavimą, nes karščiuojant ar esant aukštai aplinkos temperatūrai, prakaituoja visas organizmas, o streso metu pirmiausia ima prakaituoti delnai, pėdos ar kakta.
Ar prakaitavimas pavojingas?


Prakaitas nėra pavojingas, tačiau kartais gali sudirginti odą ar sudaryti sąlygas grybelinei infekcijai plisti. Kai kurie gausiai prakaituojantys žmonės dėl šios problemos pradeda perdėtai gėdytis ir vengti socialinių kontaktų.
Specifinių vaistų nuo prakaitavimo dar nėra. Jį sumažinti kartais padeda trankviliantai, anticholinerginiai vaistai ar beta blokatoriai, gydantys gausesnį prakaitavimą sukėlusią ligą. Tačiau šių vaistų turi paskirti gydytojas.
Ar galima gausiai prakaituojant gerti skysčių?
Kai kas mano, kad prakaitavimo galima atsikratyti nustojus gerti skysčių. Žmogus neprakaituoja tik labai ilgai negėręs, bet tada gali mirti dėl dehidracijos. Nesvarbu, prakaituojate ar ne, nepamirškite kasdien išgerti apie 8 stiklines vandens (geriau mineralinio be angliarūgštės), o esant karštam orui, fiziškai aktyviai dirbant ar sportuojant - dar daugiau.
Sportuojantieji pradeda prakaituoti greičiau
Mankštindamiesi mes treniruojame ne tik raumenis, bet ir prakaito liaukas. Todėl žmogus, kurio fizinis pasirengimas geresnis, pradėjęs mankštintis ims greičiau prakaituoti. Prakaito liaukos “žino”, kad reikės atvėsinti organizmą.
Prakaitavimą galima sumažinti
• Jeigu prakaitavimą sukėlė kokia nors liga, ją išgydžius, ši problema išsispręs savaime. Gydantis daugiau dėmesio būtina skirti asmeninei higienai.
• Psichoterapija gali padėti mažinti prakaitavimą, jeigu jo priežastis - stresas.
 

Patarimai norintiems sumažinti kojų prakaitavimą:


• Ryte ir vakare plaukite kojas šiltame muiluotame vandenyje. Venkite labai karšto vandens - nuo jo kojos gali pradėti dar daugiau prakaituoti. Nusiplovę kojas, perliekite jas šaltu vandeniu (nerekomenduojama, jei yra sutrikusi pėdų kraujotaka).
• Nusiplovę kojas, kruopščiai jas nusausinkite.
• Dėvėkite medvilnines kojines.
• Avėkite odinius sandalus ar batus.
• Tuos pačius batus dėvėkite kas antrą dieną - per naktį jie nespėja išdžiūti. Kojų prakaitavimo galima atsikratyti pradėjus dėvėti kitus batus - kartais kojos gali jautriai reaguoti į batų viduje esančias chemines medžiagas.
• Į batus įsidėkite plaunamus padelius.
• Leiskite kojoms gauti kuo daugiau oro - kiek galite vaikščiokite basi arba su sandalais.
• Pabandykite arbatos voneles - jos turėtų sumažinti blogą pėdų kvapą. 2 pakelius juodos arbatos užplikinkite ketvirčiu litro vandens. Kai prisitrauks, 20-30 minučių pamirkykite šiame skystyje pėdas.
 

Naudingi patarimai prakaituojantiesiems:


• Dažnai prauskitės.
• Dažnai keiskite drabužius.
• Dėvėkite laisvai krentančius drabužius iš natūralių medžiagų.
• Išsiskuskite pažastų plaukus.
• Naudokite antiperspirantus ir dezodorantus.
• Kuo mažiau nerimaukite dėl prakaitavimo - nerimas jį tik skatina.
 

Kitos prakaitavimo priežastys:


Naktinis prakaitavimas gali būti vienas iš ŽIV simptomo požymių. Taip pat jį gali sukelti neurozės, infekcija, skydliaukės veiklos suaktyvėjimas, cukraus kiekio sumažėjimas kraujyje, piktybiniai augliai, miokardo infarktas, menopauzė, apsinuodijimai, kai kurių vaistų ar narkotinių medžiagų vartojimas.
Jeigu išbandėte visas priemones ir jos nepadėjo, pasikonsultuokite su gydytoju dermatologu. (Kauno gydomosios kosmetologijos centre tokia konsultacija kainuoja 25 litus.)

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai