Gydanti šiluma

Šiluma daugelis iš mūsų mėgaujasi, o šaltą žiemą ypač vertina. Žiemą sušylame palindę po šilta antklode, centrinio daugiabučio apšildymo dėka, šalia savo krosnies arba...nuėję į pirtį. Ir nors pirtis vasaros nesugražins, bet sveikatą pataisys geriau negu snūduriavimas saulėkaitoje. Kaip žinome, pirtis pagerina nuotaiką, savijautą, be to, treniruoja organizmą, taip teikdama grožį ir sveikatą.
 

Pirčių rūšys


Pirties poveikis priklauso nuo karščio ir oro drėgmės. Oras gali būti sausas (santykinis drėgnumas 5-15 proc.), vidutiniško ar didelio drėgnumo (daugiau kaip 80 proc.).
Pirčių būna įvairių.
Sauna (suomiška pirtis) – šiais laikais suprantama kaip sauso oro pirtis, kurioje temperatūra pakyla net iki 70-110C, nors tradicinė suomiška pirtis yra garinė, kaip ir kitų šaltųjų kraštų tautų.
Garinė pirtis – ne tokia karšta, bet santykinis drėgnumas čia itin didelis – 90-100 proc.
Rusiška pirtis – garinė ir neįsivaizduojama be pėrimosi vantomis, maudynių užšalusiame ežere ar sniege po pirties.
Turkiška turi dar kitokias tradicijas, čia neapsieinama be masažų.
Japoniška pirtis – „lepinimasis“ medinėje statinėje – ofuro (būtina gera sveikata), pripildytoje karšto vandens (iki 45 C), arba viešojoje pirtyje – karšto vandens baseinėlyje.


 

Pirtis ir sveikata


• Dėl didelio temperatūros skirtumo pirtyje ir išėjus į dušą, tvenkinį ar pan. pirtis treniruoja kraujotaką ir termoreguliaciją. Taip padeda atsispirti peršalimo ligoms, o, dažnai lankantis, ir užgrūdina organizmą. Skirtingų tipų pirtys šilumos apykaitą veikia skirtingai. Saunoje, kur aukšta aplinkos temperatūra, bet mažas drėgnumas, labai suintensyvėja prakaitavimas, todėl organizmas lengviau ir kiek ilgiau palaiko normalią kūno temperatūrą. Garinėje pirtyje dėl didelio santykinio drėgnumo prakaituojant šilumos atiduodama nedaug, tad normalią kūno temperatūrą čia išlaikyti sunkiau.
• Pirtis naudinga odos grožiui. Prakaituojant gerėja poodinio sluoksnio medžiagų apykaita, oda tampa elastingesnė, taigi mažėja raukšlių, celiulitas.
• Kai kurie žmonės eina į pirtį tikėdamiesi suliesėti. Viena iš priežasčių – pirtis medžiagų apykaitą aktyvina. Tačiau didžioji dalis svorio numetama dėl skysčių netekimo. O netektą skysčių bei elektrolitų kiekį būtina susigrąžinti. Jei norite, pirtis gali būti pagalbinė priemonė siekiant suliesėti, bet reikia taikyti ir masažą, pertis vantomis.
• Pirtis treniruoja vegetacinę nervų sistemą, padeda atsipalaiduoti po patirto streso. Jei žmogus nėra pervargęs, pirtis netgi aktyvina mąstymą. Tačiau, jei kankina nemiga, pirtyje geriau būti neilgai.
• Karštis ir vanojimasis mažina sąnarių, raiščių, nervų skausmą, skatina gijimą. Tačiau esant ūminiam uždegimui, pirties geriau vengti.
• Nuo karščio aktyvėja poodinė kraujotaka, dažnėja širdies plakimas, tai lyg ir atstoja treniruotę sveikam žmogui. Po pirties apsipylus šaltu vandeniu, padidėja kraujospūdis, todėl, jei esate hipotonikas, po pirties pasijusite puikiai.
Dėl poveikio širdies ir kraujagyslių sistemai silpnesnės sveikatos žmonėms pirtyje patartina gulėti, tačiau svarbu nepamiršti, kad pavojinga staigiai keltis. Be to, nereikia pervertinti savo jėgų ir užsibūti pirtyje per ilgai.
Į pirtį negalima eiti po infarkto, sergant vaskulitais, krūtinės angina, sunkia hipertonija, lėtiniu širdies nepakankamumu.
• Intensyviai prakaituojant pirtyje daug nereikalingų medžiagų pašalinama pro odą (ketonai, šlapalas, šlapimo rūgštis ir pan.), teigiama, kad taip lyg ir leidžiama inkstams pailsėti. Tačiau, esant inkstų nepakankamumui, pirčių geriau vengti.
• Pirtyje padažnėja ir kvėpavimas, atpalaiduojami kvėpavimo takai. Taigi, apsilankę pirtyje, atliekame kvėpavimo takų ligų profilaktiką. Šiuo atveju tinkamesnės garinės pirtys negu saunos.
Pirtis treniruoja organizmą, tačiau, gausiai prisivalgius, išgėrus alkoholio, pavargus, prieš miegą nauda mažėja, o rizikuojama greičiau sulaukti šilumos smūgio. Be to, svarbiausia, norint, kad pirtis būtų į sveikatą, gerti pakankamai skysčių.
 

Infraraudonųjų spindulių pirtis


Ši pirtis, kitokia negu tradicinė lietuviška, gera tuo, kad tinka ir nelabai tvirtos sveikatos žmonėms.
Infraraudonieji spinduliai – tai tokie patys, tik ilgesnės bangos negu mūsų akiai matomi spinduliai, todėl mes juos tik jaučiame kaip šilumą. Žmogus, kaip ir gyvūnai, taip pat juos spinduliuoja.
Tradicinėse pirtyse šiluma perduodama kūno paviršiui karštu oru. Infraraudonieji spinduliai prasiskverbia pro odą į gilesnius sluoksnius (net iki 4 cm.). Todėl, nors čia aplinkos temperatūra tik 50-65 C ir santykinis drėgnumas nedidelis, prakaituojama intensyviau negu saunoje.
Infraraudonųjų spindulių pirtys veikia taip pat sveikatinančiai kaip ir kitos, tačiau jas ištverti daug lengviau, patiriamas didesnis komfortas, tai ypač svarbu, jei žmogus nėra stiprios sveikatos. Be to, kadangi daugiau prakaituojama, šiose pirtyse išskiriama daugiau toksinių medžiagų. Puikiai tinka įvairių odos ligų atvejais. Kadangi kūnas įkaista pamažu, o šiluma prasiskverbia giliai, naudingos esant sąnarių, raumenų, nervų skausmams, uždegimui. Rekomenduojama vartoti prieš varžybas traumų profilaktikai.

 

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Nerijus
2009-05-04 17:06
Mobili infraraudonųjų spindulių pirtis - saunariumas, mano nuomone, turi būti kiekvienuose namuose. Tai pats paprasčiausias ir tikriausiai pigiausias būdas bute įsirengti asmeninę sauną. Daugiau informacijos www.saunariumas.lt

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai