Nemokėkite už derlių savo sveikata

Visi žinome, kokia svarbi yra stuburo laikysena dirbant soduose ir daržuose. Tas labai aktualu ne tik pavasarį, kai prasideda sodo darbų sezonas, bet ir dabar, rudenį, kai tuos darbus reikia užbaigti. Kadangi darbų vienu metu paprastai būna daug, neretas, kad būtų greičiau, puola dirbti „visu pajėgumu“. O rytojaus dieną nebegali išlipti iš lovos, nes skauda nugarą.
 

Apskirtai nugaros skausmu skundžiasi vis daugiau žmonių. Galima teigti, kad nugaros skausmai pastaraisiais metais tampa tiesiog epidemija: apie 80 proc. suaugusių žmonių per savo gyvenimą bent kartą patiria vidutinio stiprumo nugaros skausmą. Dažniausiai jį sukelia stuburo raiščių, tarpslankstelinių diskų ar nugaros raumenų pažeidimas, atsiradęs keliant sunkų daiktą ar tiesiog nefiziologiškai apkraunant stuburą.
 

 

Kodėl atsiranda nugaros skausmas?


Dažniausiai rudenį nugaros skausmui atsirasti įtakos turi:
▪ netaisyklinga padėtis darbo metu (darbas pasilenkus ir pan.) ir nugaros raumenų patempimas;
▪ netaisyklingas sunkių daiktų kėlimas ir nešimas;
▪ klimato įtaka (vėjo perpūtimas ar peršalimas).
 

Kaip išvengti nugaros skausmų?


Vienareikšmiškai atsakyti sunku. Pirmiausia reikia žinoti, kad nugaros skausmų profilaktika turėtų prasidėti nuo vaikystės, mokyklos. Tai taisyklinga kūno padėtis ir judesiai. Tiek namuose, tiek mokyklose reikia sėdėti pagal ūgį parinktame suole ir kėdėje. Vaikas negali nešioti kuprinės, viršijančios 10 proc. jo kūno svorio. Reikia įprasti kasdien ryte atlikti tam tikrus tempimo pratimus, stiprinančius pečių ir nugaros raumenis. Ir tuos pratimus reikia daryti ne tik jauname amžiuje, bet visą gyvenimą. Suaugusiam žmogui rekomenduojama 2–3 kartus per savaitę daryti mankštą.
Nors daugelis žmonių gana skeptiškai vertina specialistų rekomendacijas fiziniais pratimais nuolat stiprinti nugarą, reikia pažymėti, kad tai yra būtina norint išvengti nepageidaujamų nugaros skausmų, taip pat ir rudeninių, po darbų sode, apie kuriuos kalbame.
 

Kai prasideda derliaus nuėmimo metas


Didžiausias krūvis, vėliau ir sukeliantis skausmus, nugarai tenka lankstantis ir kilnojant sunkius daiktus. Tad pirmiausia, kad apsaugotumėte nugarą besilankstydami ir ką sunkaus kilnodami, prisiminkite kelis dalykus:
1. Keldami daiktą, laikykite jį prispaustą prie savęs. Laikydami sunkų daiktą prispaustą prie kūno, sumažinsite apatinės nugaros dalies apkrovą. Kuo didesniu atstumu nuo jūsų yra daiktas, tuo didesnis apkrovimas tenka nugaros raumenims ir tarpslanksteliniams diskams.
2. Jei daiktas yra ant žemės, pritūpkite ant vieno kelio, užkelkite daiktą ant antro kelio, prispauskite jį prie kūno ir tik tada kelkite.
3. Saugokite natūralų savo stuburo linkius, ypač apatinės nugaros dalies išlinkimą – juosmeninę lordozę.
4. Keldami lengvesnius arba sunkiai pasiekiamus daiktus, pasinaudokite golfo žaidėjų išbandytu būdu – lenkdamiesi pirmyn vieną koją atmeskite atgal.
5. Keldami daiktą atsistokite taip, kad kojos būtų pečių plotyje. Ši padėtis padeda stabilizuotis.
6. Daiktus nuo žemės reikėtų pakelti pritūpus ar per kelius sulenkus kojas.
7. Jei nugarą pradeda skaudėti ilgiau padirbėjus sode ar darže, reikėtų pakoreguoti fizinius krūvius, kad organizmas prie jų įprastų.
8. Sodininkams, kuriuos vargina nugaros skausmai, labiausiai tiktų susikasti lysves taip, kad jos būtų pakeltos iki 60–70 cm aukščio ir 1–1,2 m pločio – taip jas patogu prižiūrėti iš visų pusių.
9. Veją, daržo lysves laistyti patogiausia ant būgno suvyniota laistymo žarna, nes tuomet nereikia lankstytis ir kilnoti sunkių kibirų su vandeniu.
10. Kiekvienas nereikalingas kilogramas nugarai užkrauna papildomą krūvį, ypač dirbant fizinį darbą, todėl būtų idealu, kad žmogus išlaikytų optimalų kūno svorį.
Svarbus ir oras. Rudenį orai labai apgaulingi. Po karštos vasaros žmonės atpratę prie vėsių ir drėgnų orų. Apsirengus ir intensyviai besidarbuojant sukaistama, sušilę žmonės nusivelka striukę ar kitą šiltą drabužį ir net nejaučia, kaip sušąla ar perpučia vėjas. Tuomet gali atsirasti nugaros ar šaknelinio pobūdžio skausmas, kai juosmens judesiai pasidaro skausmingi ir riboti, o skausmas kartais plinta į sėdmenis ar koją. Todėl reikia neužsimiršti, teisingai įvertinti oro sąlygas ir saugoti nugarą.
 

Kiek kilogramų galima kelti?


LR Sveikatos apsaugos ministro įsakyme nustatyti maksimalūs dydžiai darbe keliamiems daiktams, kurie neturėtų pakenkti sveikatai. Nors tai pritaikyta dirbantiems fizinį darbą žmonėms, tačiau tinka ir mums visiems, kurie kartais nori padirbėti savo sode ar darže. Šiame teisės akte nustatyta, kad, jei svorį keliate iki 2 kartų per valandą, – jis nėra kenksmingas sveikatai: moterims tai būtų iki 10 kg, o vyrams iki 30 kg. Tačiau jei dirbate darbą, kuriame nuolat reikia kažką pernešti, – tuomet moterims rekomenduojama nešti iki 7 kg svorio daiktus, o vyrams – iki 15 kg. O kelti daugiau kaip 30 kg moterims ir daugiau kaip 35 kg vyrams sveikatai yra jau labai kenksminga
 

Jei vis dėlto pasitempėte nugarą


Nugaros skausmą malšina šildomieji ar šaldomieji kompresai ir tepalai, kurie, be šių efektų, dar gydo skausmą ir uždegimą. Kuris iš šių metodų – šildantis ar šaldantis – tinka labiau, vienareikšmiškai atsakyti negalima. Šiluma atpalaiduoja įsitempusius raumenis, gerina raumenų kraujotaką, todėl mažina skausmą, o šaltis pasižymi nuskausminamuoju veikimu. Žmogus turėtų bandymų keliu išsirinkti, kas jam atrodo tuo metu labiau efektyvesnis: gydymas su šildymu ar su šaldymu, o gal geriau pasirinkti neutralų tepalą, kuris neturi nei šildymo nei šaldymo, tik pagrindinį skausmą ir uždegimą mažinantį poveikį. Taip pat skausmas paūmėjimo periodu gali būti gydomas medikamentais (dažniausiai nesteroidiniais vaistais nuo uždegimo).

Susiję straipsniai

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai