Neignoruokime stuburo anatomijos

Daugeliui vyresnių nei 50 metų žmonių kada nors yra skaudėję nugarą. O, nugaros nesaugant, skausmai gali pradėti kankinti jau sulaukus 30 metų. Apie nugaros skausmus ir kaip jų išvengti kalbamės su Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikų Ambulatorinės reabilitacijos skyriaus vedėja fizinės medicinos ir reabilitacijos gydytoja Ieva SLIVOVSKAJA.
 

Ar daug žmonių skundžiasi nugaros skausmais?


Mūsų skyriuje apie 80 procentų ambulatoriškai gydomų pacientų vargina nugaros skausmai. Kokiu metu pacientų, varginamų nugaros skausmo, daugiausia, išskirti negalėčiau, tačiau pastebime, kad pavasarį, kai padaugėja fizinio darbo, besiskundžiančiųjų nugaros skausmais būna daugiau.
 

 

Kokios dažniausios nugaros skausmų priežastys?


Kuo įvairiausia stuburo patologija gali sukelti nugaros skausmus. Tai osteochondrozė, tarpslankstelinių diskų išvaržos, artroziniai pakitimai tarpslanksteliniuose sąnariuose bei kitos priežastys. Norint išvengti nugaros skausmų, reikia nuolat stebėti savo laikyseną, daugiau judėti, stengtis išlaikyti optimalią kūno masę.
Skausmo pobūdis gali būti įvairus. Nuo ūminių staigiai atsirandančių skausmų po didelio fizinio krūvio iki nuolatinių maudžiančio pobūdžio ilgai trunkančių nugaros skausmų.
 

Kokia laikysenos įtaka žmogaus organizmui?


Viena iš labiausiai paplitusių nugaros skausmo priežasčių yra netaisyklinga laikysena. Nugaros skausmai atsiranda dėl ilgalaikio netaisyklingo sėdėjimo (pavyzdžiui, dirbant), dėl blogos padėties, kai reikia ilgai būti pasilenkus, dėl netaisyklingo sunkių daiktų kilnojimo, dėl netaisyklingo ilgalaikio stovėjimo, netaisyklingos gulėjimo padėties ar netaisyklingo daiktų nešiojimo.
Netaisyklinga stuburo padėtis yra viena iš degeneracinių tarpslankstelinių diskų pakitimų priežasčių. Nekoreguojant laikysenos atsiranda stuburo struktūros pakitimų, taip pat kinta natūrali vidaus organų padėtis.
 

Kokią reikšmę skausmų profilaktikai turi baldai?


Žmogus darbe praleidžia apie 8 valandas, lygiai tiek pat ir miegodamas. Taisyklinga padėtis sėdint ar gulint svarbi nugaros skausmų profilaktikai – visais atvejais turi būti išlaikyti fiziologiniai stuburo linkiai.
Sėdint
Kėdė turi būti patogi, tinkamo aukščio. Kojoms patogiausia padėtis tokia, kai jos sulenktos per kelius ir per čiurnas 90 laipsnių kampu, o pėdos remiasi į grindis. Be to, sėdėdamas žmogus turi remtis į kėdę sėdimaisiais gumburais ir šlaunų užpakaliniu paviršiumi, o ne kryžkauliu, priekinis kėdės kraštas neturėtų remtis į pakinklio sritį.
Rašomasis stalas taip pat turi būti tinkamo aukščio. Jei stalo paviršius bus per žemai, jūs sėdėdami per daug pasilenksite, o pasilenkdami per daug suapvalinsite nugarą (dings juosmeninė lordozė).
Kėdės atlošas turi būti toks, kad padėtų išlaikyti juosmens linkį. Todėl juosmens srityje ties kėdės atlošu turi būti volelis, kuris jį palaikytų.
Juosmens linkį lengviau išlaikyti, kai dubuo yra šiek tiek aukščiau kelių. Dedami specialūs trikampiai ant kėdės sėdynės.
Gulint
Lovos pagrindas turi būti tvirtas, o čiužinys – minkštas, patogus, bet kartu pakankamai kietas ir elastingas, kad gulint per daug neįdubtų, kūnas tolygiai remtųsi į atramos paviršių. Gulint čiužinys turi prisitaikyti prie žmogaus kūno formų
Keliant
Keliant visada reikia stengtis išlaikyti natūralius nugaros linkius:
* Daiktus kelti tiesiant kojas, mažiau naudojant nugarą
* Pražergti kojas ir atsistoti kuo arčiau keliamo daikto
* Sulenkti kelius, pritūpti
* Paimti keliamą daiktą ir laikyti kiek galima arčiau savęs.
* Nestaigiu judesiu, tiesiant kelius, daiktą pakelti
* Jeigu atsistojus daiktą reikia perkelti į kitą vietą, perstatant pėdas, stengtis nesukti nugaros
Svarbus yra fizinis aktyvumas, kasdieninė mankšta, pratimai, kurie stiprina nugaros, sėdmenų, pilvo preso ir kojų raumenis. Mūsų raumenys sudaro tam tikrą korsetą, kuris iš išorės fiksuoja stuburą.
 

SŽ pataria
Kada kreiptis į gydytoją?


Jei nugaros skausmas atsirado dėl traumos
Skausmas plinta į kojas žemiau kelių
Nutirpo pėdos, kojos, kirkšnių, išeinamosios angos sritis
Skausmai labai stiprūs, ir jūs negalite pajudėti
Skausmai nesumažėja po 2–3 savaičių

Nugara – sudėtingas kaulų, sąnarių, raiščių ir raumenų darinys. Stuburas – tai centrinė kūno ašis, kurią sudaro 33 arba 34 nedideli kaulai, vadinami slanksteliais. Visi slanksteliai panašūs, tik jų dydis nevienodas. Jie didėja iš viršaus žemyn. Apatiniai slanksteliai masyvesni, nes jiems tenka didesnis krūvis.
Tarp stuburo slankstelių yra kremzlinės plokštelės, vadinamos tarpslanksteliniais diskais. Kiekvienas diskas sudarytas iš tvirto šoninio skaidulinio žiedo ir iš drebučių masės centre.
Žmogaus stuburas nėra visiškai tiesus. Savo forma jis panašus į raidę „S“. Kaklo srityje stuburas išlenktas į priekį (kaklo lordozė), krūtinės srityje išlenktas atgal (krūtinės kifozė), juosmens srityje stuburas vėl išlenktas pirmyn (juosmens lordozė).

Susiję straipsniai

Mūsų draugai

Mūsų draugai