Plokščiapadystė

Pastebėta, kad pastaraisiais metais vis daugiau vaikų ir suaugusiųjų kenčia dėl stuburo iškrypimų ir pėdų pažeidimų. Šių sutrikimų gydymo sėkmė priklauso nuo ankstyvos diagnostikos ir gydymo, kol vaiko organizmas dar iki galo nesusiformavęs. Ypač šios problemos aktualios prasidedant naujiems mokslo metams, nes didžiąją laiko dalį moksleiviai praleidžia mokykloje, sėdėdami “susikūprinę” ne itin jiems pritaikytuose suoluose, nešioja nepatogias kuprines, - visa tai padidina ortopedinių sutrikimų tikimybę. Taigi tikimės, kad šis straipsnis populiarins ankstyvos profilaktikos svarbą bei padės užkirsti kelią deformacijų progresavimui. Plokščiapadystė - tai pėdos deformacija, kuriai būdingas nusileidęs pėdos skliautas, pakeltas pėdos išorinis kraštas, nusukti pirštai. Ji būna įgimta 4-5 proc., o įgyta apie 95 proc. visų atvejų. Įvairaus laipsnio plokščią pėdą turi nuo 37 iki 50 proc. gyventojų. Tai lemia silpni blauzdos ir pėdos raumenys, ilgas stovėjimas bei vaikščiojimas, netinkamas apavas, antsvoris, įvairios ligos, pavyzdžiui, rachitas, sąnarių uždegimai, pėdų kaulų traumos ir kt.
 

Kaip sužinoti, ar tu jau plokščiapadis?


Galima įtarti plokščiapadystę, jeigu pastebimas bent vienas iš šių simptomų: įvairaus intensyvumo pėdos ar priekinio blauzdos paviršiaus skausmas, pėdos nugarėlė yra suplokštėjusi, padas beveik ar visiškai prigula prie grindų, išorinis pėdos kraštas pasikėlęs, Achilo sausgyslė įgavusi lanko formą, smarkiai išsišovusi vidinė kulkšnis, vidiniame pėdos krašte matomas apvalus iškyšulys, eisena nerangi ir neelastinga, neretai iškrypę ar “plaktuko” formos pirštai, įaugę nagai, kojos greitai pavargsta.
 

Susirūpinkime iš anksto


Siekiant užkirsti kelią plokščiapadystei, gydytojai pataria nuo mažens mokyti vaikus taisyklingai vaikščioti tik truputį praskėtus pirštus, atsukus juos beveik tiesiai į priekį. Asmenims, kuriems būtina ilgai stovėti, patartina pėdas laikyti lygiagrečiai, kartkartėmis pailsėti, naudinga vaikščioti basomis po smėlį, ant pirštų galų, šokinėti į tolį ir aukštį, pabėgioti, plaukti, basomis važinėti dviračiu, nešioti tinkamo dydžio, laisvesnę, ne aukštesnę kaip 3-4 cm pakulnės avalynę.


 

Gydymas


Gydant konservatyviai, skiriamos įvairios vonios, masažai, gydomoji mankšta bei specialūs gydomieji įdėklai - supinatoriai ir ortezai, kiti ortopediniai gaminiai, avalynė, o jeigu tai nepadeda, - operuojama.
Vonelės. Į voneles dedama jūros druskos ar specialiai pėdų priežiūrai pritaikytos druskos tokiomis proporcijomis: vienas valgomasis šaukštas 2-3 litrams vandens. Vonelės rekomenduojamos kiekvieną vakarą, labai sausėjant odai - kas antrą vakarą. Tokiu atveju atlikus vandens procedūras rekomenduojama patepti kojas riebiu kremu. Taip pat patariama vandenyje pėdas pamaigyti, pagniaužyti kojos pirštais kempinę ar paprasčiausią vaikišką poroloninį žaisliuką, pamasažuoti pėdas. Galima į vonelę įdėti akmenukų ar kitų priemonių, masažuojančių pėdas.
Masažas. Masažuojant pėdas negalima pamiršti kitų kojos dalių: vidinio šlaunų ir blauzdų paviršiaus bei sėdmenų. Minėtos kūno dalys ir pėdos gali būti masažuojamos dygliuotais guminiais masažiniais kamuoliukais. Vaikams tą puikiai gali atlikti tėvai, masažinėmis priemonėmis sukamaisiais judesiais dirgindami vaikų kojas. Kaip masažo priemonės gali puikiai pasitarnauti ne tik pirktiniai gaminiai, bet ir bet kas, kas dirgina ir bado pėdos raumenis ir tuo pačiu formuoja taisyklingą pėdos skliautą, pvz., kankorėžiai.
Kadangi gydymo sėkmė priklauso nuo ankstyvos diagnostikos, todėl, įtarus plokščiapadystę, būtina kreiptis į gydytojus traumatologus-ortopedus pagal savo gyvenamąją vietą arba į AB “Ortopedijos technika” medicinos skyrius. Ten bus nustatyta diagnozė ir paskirtas reikalingas gydymas.
 

Pratimai, kurie padės išgydyti plokščiapėdystę


Pratimai sėdint
1. Sulenkti kojų pirštus, po to ištiesti.
2. Dešiniąją koją statyti ant kulno, kairiąją - ant pėdos. Po to atvirkščiai.
3. Abi pėdas pasukti ant šono, sugrįžti į pradinę padėtį.
4. Dešiniosios kojos nykštį pakelti, po to nuleisti. Pakelti kairiosios kojos nykštį - nuleisti.
5. Pasukti dešiniosios kojos pėdą į vidų, kairiąją koją sukti į vidų ant kulno.
6. Dešiniosios kojos pėda glostyti kairiosios kojos blauzdą. Kairiosios kojos pėda glostyti dešiniosios kojos blauzdą.
7. Dešiniosios kojos pirštais mauti kojinę ant kairiosios kojos. Kairiosios kojos pirštais mauti kojinę ant dešiniosios kojos.
8. Abiejų kojų pėdas sukti ir ištiesti.
9. Abiejų kojų pėdas pasukti ant šono, stipriai sulenkus kojų pirštus.
10. Dešiniąja koja pasistiebkite ant pirštų galų, kairioji - ant kamuoliuko. Ridenti pirmyn - atgal. Pakartoti kita koja.
11. Suimti kamuolį abiejų kojų vidinėmis pėdos dalimis ir jį pakelti.
12. Abiejų kojų pirštais suimti rankšluostį.
13. Dešiniosios kojos pirštais surinkti šaškes ir sudėti į dėžutę. Kairiosios kojos pirštais surinkti šaškes ir sudėti į dėžutę.
Pratimai stovint
14. Atsistojus pasistiebti ant pirštų galų, nusileisti ant kulnų.
15. Atsistojus pėdas sukti į vidų.
16. Stovėti ant išorinių pėdos dalių.
17. Iki galo pritūpti ant kulnų, rankas ištiesus į priekį.
18. Laikantis už sienelės, suglausti kojų pėdas.
19. Lipti sienele.
20. Vaikščioti ant smėlio maišelio.
21. Laikantis už gimnastikos sienelės, stovėti ant kimštinio kamuolio.
22. Laikantis už gimnastikos sienelės, stovėti dešiniąją koją pastačius ant kimštinio kamuolio, o kairiąja šliaužti kamuoliu. Tą patį pakartoti kita koja.
23. Pritūpti stovint ant gimnastikos lazdos.
24. Eiti vietoje, aukštai keliant kelius.
25. Dešiniąją koją statyti ant gimnastikos sienelės - kairiąją koją atmesti į šalį. Kairiąją koją statyti ant gimnastikos sienelės - dešiniąją koją atmesti į šalį.
26. Eiti išorinėmis pėdos dalimis.
27. Eiti ant pirštų galų.
Šiuos pratimus patariame atlikti ryte, kai kojų raumenys dar nepavargę. Kad pėdas veiktų mažesnis kūno svoris, siūlome pradėti mankštinti kojas sėdint.

 

Susiję straipsniai

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai