Net įprastais vaistais galima apsinuodyti

Šiek tiek statistikos. Pasaulinės sveikatos organizacijos duomenimis, septintajame dešimtmetyje dėl ūminių apsinuodijimų į ligoninę buvo guldomas 1-as iš 1000 gyventojų, aštuntajame – jau 2, dabar šis skaičius išaugo iki 2,7. Lietuvoje šis rodiklis svyruoja nuo 2,8 iki 4,1. Yra žinoma apie 700 įvairių cheminių junginių, kuriais apsinuodijama dažniausiai. Neretai apsinuodijama medikamentais. Apie dažniausias to priežastis, požymius ir pirmąją pagalbą kalbamės su KMUK Nefrologijos klinikos gydytoju klinikiniu toksikologu Jonu ŠURKUMI.
 

Ar dažnai būna pacientų, apsinuodijusių vaistais? Dėl kokių priežasčių tai atsitinka?


Apsinuodijusiųjų vaistais tikrai nemažai. Tik priežastys, lemiančios vaistų perdozavimą, skirtingos.
Vaistais dažniausiai apsinuodijama:
• kai didesnė vaistų dozė yra išgeriama netyčia; dažniausiai tai būna vaikai, kuriems smalsu paragauti spalvotus vaistukus, paliktus jiems prieinamoje vietoje;
• kai pacientas pamiršta, kad jau išgėrė vaisto dozę; tai būdinga senyvo amžiaus žmonėms, vartojantiems raminamuosius;
• dvigubą ar keliagubą vaisto dozę pacientai vartoja tikėdamiesi geresnio vaisto veikimo – „kad greičiau, stipriau suveiktų“;
• dėl netinkamai vartojamų vaistų derinių;
• kai vaistų vartojama išgėrus alkoholio;
• norint nusižudyti.
 

Kas dažniau apsinuodija medikamentais – vaikai ar suaugusieji?


Kadangi suaugusiųjų yra daugiau nei vaikų, tai jie ir apsinuodija dažniau. Vaikų apsinuodijimai dažniau atsitiktiniai – paprastai dėl suaugusiųjų neatsargumo.
Todėl atsiminkite – kai namuose yra mažų vaikų, vaistus reikia laikyti jiems neprieinamoje vietoje. Vaistai, kurių vartojate kasdien ir vaikai lengvai gali juos paimti, turėtų būti su specialiais kamšteliais.


 

Kokiais vaistais apsinuodijama dažniausiai?


Apsinuodijimų konkrečiais medikamentais dažnis labai priklauso nuo jų populiarumo, kompensuojamųjų vaistų sąrašų ar netgi farmacijos rinkos pokyčių.
Lentelėje pateikiami vaistai, kuriais apsinuodijama dažniausiai.
 

Kokie apsinuodijimo vaistais požymiai?


Kadangi vaistų yra daug ir veikia jie įvairiai, tai ir požymiai apsinuodijus būna skirtingi.
Kai kada jie aiškiai matomi ar jaučiami, kartais perdozavimą ar apsinuodijimą sunku nustatyti net medikams. Pavyzdžiui, išgėrus per daug centrinę nervų sistemą veikiančių vaistų, žmogus netenka sąmonės, jam gali išsivystyti traukuliai – šie simptomai yra matomi. O per ilgai vartojant aminoglikozidų grupės antibiotikų (ypač gentamicino), sutrinka inkstų veikla, bet šlapimo šalinimas nesumažėja. Žmogus šlapinasi vandeniu, o šlakai neišsiskiria ir lieka organizme. Ir, kol nepasireiškia intoksikacija dėl inkstų nepakankamumo, pažeidimo galima ir nepastebėti.
Todėl žmogus, vartojantis vaistų ir pajutęs ką nors neįprasto, turi pasikonsultuoti su šeimos gydytoju, ar tai paprastas vaisto nepageidaujamas poveikis, ar perdozavimo požymiai.
 

Ar galima pirmąją pagalbą apsinuodijus medikamentais suteikti namuose?


Pirmąją valandą po apsinuodijimo galima sukelti vėmimą, plauti skrandį. Tačiau ir tokios, atrodo, paprastos procedūros reikalauja medicinos žinių.
Yra vaistų, kuriais apsinuodijus sukelti vėmimo jokiu būdu negalima, nes tai gali išprovokuoti traukulius.
Gydymo įstaigoje įvertinama paciento būklė, nustatomos apsinuodijimą sukėlusios priežastys ir, atsižvelgiant į tai, teikiama pirmoji pagalba. Todėl visada reikia kuo greičiau kreiptis į gydytojus.
 

Kaip gydoma apsinuodijus ir ar sėkmingai?


Tai priklauso nuo to, kokiais vaistais žmogus apsinuodijo. Kartais apsinuodijusiajam užtenka stebint medikams keletą dienų praleisti ligoninėje, o kartais reikia sunkaus, ilgo ir brangaus gydymo.
 

Ar galima perdozuoti „kasdieninių“ vaistų – paracetamolio, aspirino, vitamino C ir pan.?


Visų vaistų, vartojant netinkamomis dozėmis, galima perdozuoti. Mano praktikoje yra atvejis, kai pacientas daugelį metų vartojo daug vitamino C ir šiuo metu yra gydomas nuo inkstų nepakankamumo.
Apsinuodijimų aspirinu dabar, kai jis gaminamas grynesnis, pasitaiko retai. Anksčiau nepageidaujamų poveikių – virškinimo sutrikimų, gleivinės pažeidimų, būdavo dažniau.
Tačiau jei, išgėrę aspirino, pajutote spengimą ausyse, paraudo veidas, prasidėjo pykinimas, vėmimas ar skausmai skrandžio srityje, būtinai turite pasikonsultuoti su gydytoju, nes minėtųjų simptomų gali būti lengvai apsinuodijus salicilatais.

Susiję straipsniai

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai