2008-03-25

Ornish dieta

Medicinos pasaulyje Ornish žinomas dėl jo pastangų užkirsti kelią širdies ligoms be operacijos ir vaistų. Jo dieta taip pat skirta norintiesiems išvengti širdies ligų. Kitaip nei daugelyje knygų, kuriose daug moksliškai skambančių bet nepatvirtintų tyrimais teorinių aiškinimų, Ornish nurodymai labai paprasti. Svarbiausia − valgyti daug skaidulų, mažai riebalų turintį vegetarišką maistą. Tai ne tik padeda būti sveikesniems, bet ir leidžia numesti svorio. Ši programa dietą derina su fizine mankšta, tai priverčia organizmą aktyviau deginti riebalus.
 

Ką galima valgyti


Dietos autoriaus nuomone, svarbu ne apriboti kalorijas, bet žiūrėti, kas valgoma. Jis skirsto produktus į tuos, kuriuos galima valgyti visą laiką, kuriuos galima valgyti kai kada ir kurių visai negalima valgyti.
Galima valgyti, kol pasisotinsite:
· Pupas
· Vaisius (bet kokius − nuo obuolių iki arbūzų, nuo aviečių iki ananasų)
· Grūdus
· Daržoves
Valgyti saikingai:
· Liesus pieno produktus (nugriebtą pieną, liesą jogurtą, liesą sūrį, liesą grietinę, taip pat kiaušinių baltymus)
· Liesus ar mažai riebalų turinčius pusfabrikačius (šaldytus pietus, desertus be cukraus)
Draudžiama valgyti:
· Bet kokią mėsą – raudoną, baltą ar žuvį (bent jau kiek galima mažiau)
· Aliejų ir jo turinčių produktų, tokių kaip margarinas ar daugelis salotų padažų
· Avokadus
· Alyvuoges
· Riešutus ir sėklas
· Riebius pieno produktus
· Cukrų ir cukraus turinčius maisto produktus (medaus, sirupo)
· Vartoti alkoholį
· Bet kokius ne namie pagamintus maisto produktus, turinčius daugiau nei 2 g riebalų

 

Kaip tai veikia


Ornish nuomone, mūsų medžiagų apykaita susiformavo dar senų senovėje. Tada ilgus periodus žmogui apskritai tekdavo mažai maisto. Kūnas, norėdamas gauti ir išlaikyti energiją, buvo priverstas kaupti dalį energijos riebalų pavidalu. Mūsų dienomis valgoma visą laiką, nors mūsų organizmas nėra prie to prisitaikęs. Beje, didesnė dalis žmonių, numetusių svorio, gali tuo pasidžiaugti vieną ar dvi savaites. Vėliau svarstyklių rodyklės grįžta į seną vietą.
Ornish teigia, kad galite valgyti ką norite ir taip dažnai, kai tik praalkstate. Daug skaidulų turintis maistas slopina maisto pasisavinimą. Valgydami nedideles mažai kalorijų turinčių maisto produktų porcijas ilgiau jaučiamės sotūs. Kompleksiniai angliavandeniai neskatina staigaus cukraus kiekio kraujyje padidėjimo, todėl jis išlieka stabilus.
Ornish rekomenduoja ir reguliarų fizinį aktyvumą. Vidutinio intensyvumo reguliari fizinė veikla skatina medžiagų apykaitą, tuo tarpu atsitiktinė intensyvi mankšta, kai kurių autorių nuomone, gali jį nuslopinti.
Sielos maistu Ornish vadina meditaciją. Nors ji „neištirpdo“ norimų atsikratyti kilogramų, ji padeda atpalaiduoti protą ir susidoroti su stresais. „Jei siela bus soti, mažiau persivalgysite“, − teigia Ornish. — Kai jausite gyvenimo pilnatvę, tuštumos nereikės užpildyti maistu.“
 

Ekspertų nuomonė


Ornish yra pelnęs šlovę medicinos pasaulyje. Jo aprašyti tyrimai, įrodantys, kad dieta padeda esant vainikinių širdies kraujagyslių blokadai, atrodo tikrai įspūdingai. Vašingtono universiteto Gydytojų komiteto prezidentas Neal Barnard apie Ornish dietą sako: „Tai vienintelė populiari dieta, priimtina mokslo požiūriu. Tai ne tik svorio metimas neskaičiuojant kalorijų. Ši dieta pirmiausia pagerina sveikatą. Ji naudinga sergant širdies ligomis, sumažina vėžio riziką, leidžia geriau kontroliuoti diabetą ir hipertenziją, o kartais šiuos negalavimus netgi išgydo“.
Trūkumas tas, kad Ornish reikalauja drastiškai pakeisti mitybos įpročius. Dietos „Kūnas − gyvenimui“ autorius Barnard priduria, kad po pirmųjų vienos ar dviejų savaičių planas pasiteisina, svoris krenta tiesiog automatiškai. Žmonės turi daugiau energijos, todėl nori šios dietos laikytis. Tačiau Amerikos širdies asociacijos Mitybos komiteto pirmininkui, Kolorado universiteto Sveikatos mokslo centro profesoriui Robert H.Eckel kyla abejonių. Jis teigia, kad pripratusiems prie vakarietiško maisto laikytis tokios dietos ilgą laiką sunku. Daugelį dietos, siūlančios mažai riebalų turintį maistą, vargina.
Harvardo sveikatos mokyklos prof. asist. Frank Hu kritikuoja, kad taip smarkiai ribojamas riebalų kiekis. „Daug tyrimų įrodė, kad tam tikros riebalų rūgštys (poli- ir monosotieji riebalai) saugo nuo širdies ligų. Tuo tarpu dietos autorius neskiria gerųjų riebalų nuo blogųjų, esančių margarine, kepiniuose ir traškučiuose. Pavyzdžiui, neleidžiama valgyti avokadų, žuvies ir riešutų, nors įrodyta, kad juose esantys riebalai saugo nuo vainikinių širdies kraujagyslių ligų. Tai patvirtina tiek epidemiologiniai, tiek klinikiniai tyrimai“, − tvirtina jis.
 

Mintys pamąstymui


Ši dieta gali tikti tik vegetarams ar norintiesiems jais tapti. Ji rekomenduoja visiškai pakeisti mitybą, o daugeliui tai gali būti sunku.
Kita vertus, šis planas padeda numesti svorio ir palaikyti pasiektus rezultatus, be to, gerai vertinamas mitybos specialistų.
2008 kovo 25
Iš knygos

Parašykite savo nuomonę

Jūsų vardas: El. pašto adresas:
Jūsų komentaras:
:) (happy) :D (super)
(hi) (red) (fu) (fool)
(weird) :P :( (hooray)
(bad) (think) 8| (ok)
Apsaugos kodas:
 
Sveikas žmogus
Rubrikos
Naudinga informacija
Neradote ko ieškote?
Pabandykite pasinaudoti paieška:
© Sveikas žmogus 2014. Visos teisės saugomos