Tinkama mityba mažina Alzheimerio ligos riziką

Beveik kas dešimtam vyresniam nei 65 metų amžiaus asmeniui pasireiškia pažintinės veiklos sutrikimų, peržengiančių normos ribas. Daugiau nei 50 proc. asmenų šie sutrikimai progresuoja, ir jiems diagnozuojama Alzheimerio liga. Nors dar nėra visiškai aišku, kaip ji vystosi, atlikti moksliniai tyrimai rodo kai kuriuos dėsningumus.
 

Riziką susirgti Alzheimerio liga padidina:
- Amžius. Vyresniems nei 65 metų amžiaus žmonėms kas 5 metus šios ligos rizika padvigubėja.
- Šeimos anamnezė. Jei šia liga sirgo artimi giminaičiai, ligos rizika padidėja 4 kartus.
- Galvos trauma, kurios metu prarandama sąmonė. Ligos pradžia gali būti 5-7 metais anksčiau nei įprasta.
- Lytis. Moterys serga dažniau dėl galimo hormonų poveikio bei didesnės mutacijų, pasitaikančių X chromosomoje, tikimybės.
- Dauno sindromas. Jei sergantieji gyvena pakankamai ilgai, visiems pasireiškia Alzheimerio ligos požymių.
Veiksniai, galintys apsaugoti nuo Alzheimerio ligos:- Estrogenų vartojimas pomenopauzės laikotarpiu (ligos rizika sumažėja 50 proc.).
- Išsilavinimas. Asmenys, ankstyvame amžiuje gavę didesnį išsilavinimą, Alzheimerio liga serga rečiau.
- Nesteroidinių vaistų nuo uždegimo ir aspirino vartojimas. Vartojant jų ilgiau kaip 2 metus, ligos tikimybė sumažėja 50 proc.
- Antioksidatorių vartojimas. Slopina ligos progresavimą.

 

Mitybos ypatybės sergant ar norint išvengti Alzheimerio ligos


Antioksidatorių vartojimas. Laboratoriniai tyrimai ir bandymai su gyvūnais parodė, kad antioksidatorių, ypač vitamino E ir vitamino C, vartojimas apsaugo smegenis nuo laisvųjų radikalų, atsirandančių oksidacinio streso bei uždegimo procesų metu, poveikio. Pastebėta, kad papildomai vartojant antioksidatorių, prarandama mažiau neuronų, o oksidacinio streso bei uždegimo požymiai būna ne tokie ryškūs. Čikagoje (Ilinojaus valstija) ir Roterdame (Nyderlandai) atlikti tyrimai su savanoriais parodė, kad vartojant daugiau maisto produktų, kurių sudėtyje yra vitamino E, sumažėja Alzheimerio ligos rizika. Deja, kai kurie kiti panašūs tyrimai apsaugomojo vitamino E poveikio neatskleidė.
Maisto papildų sudėtyje paprastai yra alfa tokoferolio (veikliausios vitamino E formos), tuo tarpu maisto produktuose daugiausia yra gama tokoferolio, pasižyminčio uždegimą slopinančiu poveikiu. Atlikus tyrimus, pastebėta, kad vartojant visas 8 tokoferolio formas, antioksidacinis ir uždegimą slopinantis vitamino E poveikis daug stipresnis nei vartojant maisto papildų, kurių sudėtyje yra tik alfa tokoferolio. Mokslininkų išvadose teigiama, kad siekiant didesnio apsaugomojo vitamino E poveikio, reikėtų vartoti ne maisto papildų, bet šio vitamino turinčių produktų.
Literatūroje nurodoma, kad gausiai vartojant sočiųjų riebalų, Alzheimerio ligos rizika padidėja du kartus ir, priešingai – vartojant polinesočiųjų bei mononesočiųjų riebalų, šios ligos rizika sumažėja. Žuvies taukuose esančios ilgųjų grandžių n-3 polinesočiosios riebalų rūgštys mažina tikimybę sirgti Alzheimerio liga. Viena iš šių riebalų rūgščių – dokozaheksanoinė riebioji rūgštis yra būtina ląstelių membranų “statybai”. Dozoksaheksanoinės rūgšties gauname valgydami žuvies, dalį susintetina pats organizmas iš alfa linolio rūgšties ir eikozapentano rūgšties (EPR). EPR gauname iš žuvies produktų, tuo tarpu alfa linolio rūgšties yra augaliniame aliejuje bei riešutuose. N-3 polinesočiosios riebalų rūgštys pasižymi antiagregacinėmis, antitrombinėmis bei uždegimą slopinančiomis savybėmis. Mokslinių tyrimų įrodyta, kad valgant n-3 polinesočiosiomis riebalų rūgštimis papildytą maistą, geriau atliekamos atminties, mokymosi užduotys. Nustatyta, kad vieną kartą per savaitę valgant žuvies, rizika sirgti Alzheimerio liga sumažėja net 60 proc.


Rekomenduojama vengti maisto produktų, kuriuose daug sočiųjų riebalų rūgščių, t.y. raudonos mėsos, sviesto, ledų, komerciškai paruoštų keptų maisto produktų bei dalies margarino rūšių, kurių sudėtyje yra dalinai hidrogenuoto aliejaus.
Siekiant išvengti Alzheimerio ligos, rekomenduojama vartoti daugiau produktų, turinčių vitamino C, seleno, gerti žaliąją arbatą bei vartoti ginkmedžio ekstraktą. Ginkmedžio ekstraktas turi antioksidacinių savybių, skatina kraujotaką bei deguonies pernešimą į smegenis, taigi stimuliuoja smegenų funkciją. Nevartoti alkoholio, nerūkyti, vengti aplinkos teršalų, ypač metalų – aliuminio bei švino.
Vitamino E turintys maisto produktai
Produktas Vitamino E kiekis mg
100 g produkto
Kviečių daigų aliejus* 136
Saulėgrąžų aliejus* 49
Saulėgrąžų sėklos 38
Migdolai 24
Kviečių daigai 20
Žuvų taukai 20
Pomidorų padažas 5,3
Alyvų aliejus 5,1
Kiaušinių trynys 3,1
Špinatai 1,7
Soja 1,1
Šparagai 1,1
* termiškai apdorojant aliejų, vitamino E
kiekis jame sumažėja.
Vitamino C turintys maisto produktai
Produktas Vitamino C kiekis mg 100 g produkto
Juodieji serbentai 200
Petražolės (šviežios) 190
Žalioji paprika 120
(termiškai neapdorota)
Braškės (žemuogės) 77
Kopūstai 71
Citrina 58
Apelsinas 54
Brokoliai 44
Pomidorų padažas 38
Greipfrutas 36
Bananai 11
Obuoliai 6
Seleno turintys maisto produktai
Produktas Seleno kiekis mkg
100 g produkto
Krevetės 52
Rupaus malimo duona 35
Krabai (vėžiai) 33
Jautiena 3
Morkos 1
Pienas 1  

Mitybos ypatybės sergant ar norint išvengti Alzheimerio ligos


Antioksidatorių vartojimas. Laboratoriniai tyrimai ir bandymai su gyvūnais parodė, kad antioksidatorių, ypač vitamino E ir vitamino C, vartojimas apsaugo smegenis nuo laisvųjų radikalų, atsirandančių oksidacinio streso bei uždegimo procesų metu, poveikio. Pastebėta, kad papildomai vartojant antioksidatorių, prarandama mažiau neuronų, o oksidacinio streso bei uždegimo požymiai būna ne tokie ryškūs. Čikagoje (Ilinojaus valstija) ir Roterdame (Nyderlandai) atlikti tyrimai su savanoriais parodė, kad vartojant daugiau maisto produktų, kurių sudėtyje yra vitamino E, sumažėja Alzheimerio ligos rizika. Deja, kai kurie kiti panašūs tyrimai apsaugomojo vitamino E poveikio neatskleidė.
Maisto papildų sudėtyje paprastai yra alfa tokoferolio (veikliausios vitamino E formos), tuo tarpu maisto produktuose daugiausia yra gama tokoferolio, pasižyminčio uždegimą slopinančiu poveikiu. Atlikus tyrimus, pastebėta, kad vartojant visas 8 tokoferolio formas, antioksidacinis ir uždegimą slopinantis vitamino E poveikis daug stipresnis nei vartojant maisto papildų, kurių sudėtyje yra tik alfa tokoferolio. Mokslininkų išvadose teigiama, kad siekiant didesnio apsaugomojo vitamino E poveikio, reikėtų vartoti ne maisto papildų, bet šio vitamino turinčių produktų.
Literatūroje nurodoma, kad gausiai vartojant sočiųjų riebalų, Alzheimerio ligos rizika padidėja du kartus ir, priešingai – vartojant polinesočiųjų bei mononesočiųjų riebalų, šios ligos rizika sumažėja. Žuvies taukuose esančios ilgųjų grandžių n-3 polinesočiosios riebalų rūgštys mažina tikimybę sirgti Alzheimerio liga. Viena iš šių riebalų rūgščių – dokozaheksanoinė riebioji rūgštis yra būtina ląstelių membranų “statybai”. Dozoksaheksanoinės rūgšties gauname valgydami žuvies, dalį susintetina pats organizmas iš alfa linolio rūgšties ir eikozapentano rūgšties (EPR). EPR gauname iš žuvies produktų, tuo tarpu alfa linolio rūgšties yra augaliniame aliejuje bei riešutuose. N-3 polinesočiosios riebalų rūgštys pasižymi antiagregacinėmis, antitrombinėmis bei uždegimą slopinančiomis savybėmis. Mokslinių tyrimų įrodyta, kad valgant n-3 polinesočiosiomis riebalų rūgštimis papildytą maistą, geriau atliekamos atminties, mokymosi užduotys. Nustatyta, kad vieną kartą per savaitę valgant žuvies, rizika sirgti Alzheimerio liga sumažėja net 60 proc.
Rekomenduojama vengti maisto produktų, kuriuose daug sočiųjų riebalų rūgščių, t.y. raudonos mėsos, sviesto, ledų, komerciškai paruoštų keptų maisto produktų bei dalies margarino rūšių, kurių sudėtyje yra dalinai hidrogenuoto aliejaus.
Siekiant išvengti Alzheimerio ligos, rekomenduojama vartoti daugiau produktų, turinčių vitamino C, seleno, gerti žaliąją arbatą bei vartoti ginkmedžio ekstraktą. Ginkmedžio ekstraktas turi antioksidacinių savybių, skatina kraujotaką bei deguonies pernešimą į smegenis, taigi stimuliuoja smegenų funkciją. Nevartoti alkoholio, nerūkyti, vengti aplinkos teršalų, ypač metalų – aliuminio bei švino.
Vitamino E turintys maisto produktai
Produktas Vitamino E kiekis mg
100 g produkto
Kviečių daigų aliejus* 136
Saulėgrąžų aliejus* 49
Saulėgrąžų sėklos 38
Migdolai 24
Kviečių daigai 20
Žuvų taukai 20
Pomidorų padažas 5,3
Alyvų aliejus 5,1
Kiaušinių trynys 3,1
Špinatai 1,7
Soja 1,1
Šparagai 1,1
* termiškai apdorojant aliejų, vitamino E
kiekis jame sumažėja.
Vitamino C turintys maisto produktai
Produktas Vitamino C kiekis mg 100 g produkto
Juodieji serbentai 200
Petražolės (šviežios) 190
Žalioji paprika 120
(termiškai neapdorota)
Braškės (žemuogės) 77
Kopūstai 71
Citrina 58
Apelsinas 54
Brokoliai 44
Pomidorų padažas 38
Greipfrutas 36
Bananai 11
Obuoliai 6
Seleno turintys maisto produktai
Produktas Seleno kiekis mkg
100 g produkto
Krevetės 52
Rupaus malimo duona 35
Krabai (vėžiai) 33
Jautiena 3
Morkos 1
Pienas 1

Susiję straipsniai

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai