Išskrendu! Iki!

Kiekviename skrydžiui pasiruošusiame lėktuve visada galima rasti nors keletą keleivių, kurie bijo skristi, ir juos gana paprasta atpažinti: vienas galbūt stengiasi išlikti ramus, skaitydamas spaudą arba mėgstamą knygą; kitas neramiai bruzda keleivio kėdėje, vis tikrina saugos diržus, skaito saugos instrukcijas ir be paliovos kalbina kaimynus bei stiuardeses; trečias išblyškęs ir suprakaitavęs sėdi savo krėsle, ir tik tvirtai į sėdynės ranktūrius įsikibę pabalę pirštai išduoda didžiulę įtampą. Ar ir jūs vienas iš tokių keleivių? Tada pabandykime išsiaiškinti, iš kur atsiranda skrydžio baimė ir kaip ją galima įveikti. Apie tai kalbamės su psichologe Jolanta Dzemedzionkiene.
 

Iš kur ta baimė skristi lėktuvu?
Ar žinote, kad kelionė lėktuvu yra daugiau nei 20 kartų saugesnė nei automobiliu? Ir, nepaisant šito, tokia baimės rūšis yra labai paplitusi – įvairių tyrimų duomenimis, daugiau ar mažiau lėktuvu bijo skristi net apie 50–80 proc. žmonių.
Baimę skristi lėktuvu sukelia įvairūs veiksniai. Vienas iš jų – nesugebėjimas pamiršti ankstesnio nemalonaus skrydžio. Išgyvendamas šiuos prisiminimus, žmogus gali atgaminti ne tik neigiamą savo patirtį, bet ir kitas tragiškai pasibaigusias žiniasklaidos išsamiai aprašytas istorijas, susijusias su aviakatastrofomis ar teroristiniais išpuoliais.
Skrydžio baimė neretai būna susijusi su baime prarasti emocijų kontrolę: nerimu, kad lėktuvas apsivers, nukris ar suduš, taip pat didelės lėktuvo turbulencijos baime. Todėl bet koks netgi mažiausias triukšmas, vibracija ar trinktelėjimas keleiviui sukelia išgąstį. Visi šie dalykai yra susiję su tuo, kad keleivis tiesiog negali kontroliuoti esamos situacijos. Čia ir pagalvoji, kaip būtų gerai lėktuve po sėdyne rasti parašiutą, kuriuo galėtum pasinaudoti ekstremalioje situacijoje. Gal tada sumažėtų baimė ne skristi, o nukristi, nes žinotum, kad blogiausiu atveju iššoksi su parašiutu.
Valdingi skristi bijo labiau
„Baimė skristi lėktuvu gali būti susijusi ir su žmogaus valdingu charakteriu, kai mėgstama ne tik kontroliuoti kitus, bet apskritai situacijas bei sprendimus tvirtai laikyti savo rankose. O kai skrendant lėktuvu nieko negali kontroliuoti, tada gali apimti nesaugumo jausmas, nerimas ir nenumaldomas noras kuo greičiau atsidurti ant žemės, kur valdžia ir kontrolė vėl bus įmanoma. Juk lėktuvo nepasuksi, kad išvengtum susidūrimo, arba nesustosi vidury skrydžio, jei pasidarė bloga. To žmonės labiausiai ir bijo“, – pasakojo psichologė Jolanta Dzemedzionkienė.
Įdomu tai, kad skristi dažniausiai bijo perfekcionistai ir daug pasiekę žmonės, kurie jaučia stiprų poreikį kontroliuoti situaciją, o skrydžio metu pats žmogus situacijos visiškai nebekontroliuoja.

 

Nemalonūs fiziniai pojūčiai laikini


Užgultos ausys dėl oro slėgio pokyčių lėktuve priverčia kai kuriuos keleivius nerimauti. Tačiau iš tikrųjų tokie ne itin malonūs pojūčiai yra visiškai natūralus reiškinys, nes žmogaus ausyse besikeičiantis oro slėgis suvienodėja pamažu. Pakilus į didesnį aukštį, ausys paprastai atsikemša savaime, ir nemalonūs pojūčiai praeina.
Skrydžio metu visuomet išlieka sveikatos sutrikimų rizika. Yra nustatyta, kad, ilgai skrendant lėktuvu priverstinėje sėdimoje padėtyje, padidėja kojų venų trombozės rizika. Taip pat prasčiau jaustis skrydžio metu gali ir tie keleiviai, kurie turi sveikatos problemų dėl širdies ir kraujagyslių ligų, kvėpavimo sistemos sutrikimų. Tokiu atveju, pasak psichologės, patartina vengti kelionių lėktuvu, o vietoje to pasirinkti kitą antžeminę transporto priemonę. Kita vertus, tinkamai pasiruošus skrydžiui, sveikatos sutrikimų rizika sumažėja iki minimumo.
Nerimas skrydžio metu gali paveikti ir fizinę savijautą. Kai nerimaujame, patiriame tam tikrų fizinių pokyčių, pradedant karščio pylimu, prakaitavimu, rankų drebuliu, tankesniu pulsu ir baigiant padidėjusiu kraujospūdžiu. Todėl jei patys baimės skristi įveikti negalite, būtinai kreipkitės į psichologą, jis tikrai žinos, kaip padėti.
 

Norint įveikti skrydžio baimę


Pirmiausia apsvarstykite, ar apskritai galite keliauti lėktuvu. „Jei vis dėlto pasiryžote skristi, stenkitės surasti kuo daugiau informacijos apie kelionę. Būkite tikri, kad skrydžio metu jums bus saugu. Atsikratyti baimės gali padėti galimybė išpasakoti savo šią baimę artimam žmogui arba draugui. O situaciją lėktuve gali palengvinti galimybė pasakyti stiuardesei, kad bijote. Taip kelionės metu sulauksite daugiau dėmesio ir įgulos palaikymo. Apskritai papasakoti apie savo baimę skristi yra naudinga, nes taip tarsi atsuksite ventilį ir išleisite nereikalingą įtampą, greičiau nurimsite“, – aiškino psichologė.
Nepamirškite, kad prieš kiekvieną skrydį lėktuvai yra tikrinami, ar yra saugūs skristi. Taip pat jus turėtų nuraminti, kad lėktuvą pilotuoja patyrę pilotai profesionalai, jie yra pajėgūs suvaldyti lainerį net ir sudėtingomis aplinkybėmis.
Skrydžio metu jūsų dėmesį nuo baimės ir nerimo galėtų atitraukti kokia nors veikla, pavyzdžiui, įdomi knyga, kompiuterinis žaidimas ar kitas įdomus užsiėmimas. Taip pat nerimą sumažins mėgstama muzika, kurios galite klausytis savo ausinuku.
 

Nevartokite alkoholio


Kelionės lėktuvu metu nepatartina gerti kavos ir alkoholinių gėrimų, kurie, anot kai kurių keleivių, sumažina baimę ir įtampą skrydžio metu. „Gali nutikti priešingai: nuo stiprios kavos gali pakilti kraujospūdis ir dėl to jausitės nemaloniai, o norėdami nusiraminti išgėrę alkoholio, galite sulaukti priešingo efekto – turbulencijos metu jus gali pykinti, gali „sustreikuoti“ ir širdis“, – priminė psichologė J. Dzemedzionkienė.
Todėl jei prieš skrydį labai nerimaujate, verčiau išgerkite valerijono lašų, kurie švelniai padės nurimti. Kitu atveju galbūt padės ir gydytojo išrašyti vaistai.
Jei ilgi skrydžiai jus labai vargina, rinkitės tokius reisus, kur kelionės metu reikia persėsti į kitą lėktuvą. Taip sutrumpinsite skrydžio laiką ir turėsite galimybę nors trumpam atsikvėpti būdami ant žemės.
Be to, jei darbo pobūdis yra neišvengiamai susijęs su kelionėmis lėktuvu, o jūs bijote skristi, reikia atsižvelgti į tai, ar baimė skristi netrukdys jūsų darbui. Jeigu tai kelia rimtų problemų, rinkitės tokį darbą, kad nereikėtų dažnai skristi į komandiruotes.
Kadangi visiškai įveikti skrydžio baimės neįmanoma, bandykite patys sau logiškai paaiškinti, kad skrydžio bijoti nėra jokio pagrindo.
 

Skristi – neskristi


Pasak psichologės, baimė skristi proporcingai didėja artėjant skrydžio laikui. Ir kai jau reikia lipti į lėktuvą, baimė pasiekia visus 100 proc. Tada belieka arba įveikti skrydžio baimę, arba atsisakyti skristi. Jei skraidymas – neatskiriama jūsų gyvenimo dalis, su baimėmis kovoti jums gali padėti specialistas.
„Juk apskritai skristi lėktuvu yra smagu. Pasigėrėkite saulės nutviekstais debesų patalais, o jei skrendant giedra, pažvelkite iš aukšto į nuostabią mūsų žemę – kalnus, vandens telkinius, nepakartojamus sausumos brėžinius. Ir prisiminkite, kad greitai nusileisite ant žemės, todėl skrydžio metu patirtus puikius vaizdus, malonius kaimynus ir paslaugias stiuardeses su malonumu prisiminkite iki kito skrydžio“, – palinkėjo psichologė J. Dzemedzionkienė.
 

Tai sumažins nerimą skrydžio lėktuvu metu


• Iš anksto pasidarykite kelionei reikalingų daiktų sąrašą. Lagaminą pasiruoškite likus bent vienai dienai iki kelionės. Taip išvengsite skubėjimo ir nerimo, galėsite ramiai apgalvoti, ar nieko nepamiršote.
• Į oro uostą atvykite bent 2 val. Anksčiau, nei yra numatyta registracijos skrydžiui laiko pradžia. Apsaugos darbuotojams reikia nemažai laiko keleiviams ir jų bagažo saugumui patikrinti.
• Jei laukia ilga kelionė lėktuvu – prieš išvykdami tinkamai pavalgykite. Mat kraujyje gali sumažėti cukraus kiekis, o, patiriant skrydžio baimę, organizmas linkęs daugiau sunaudoti gliukozės.
• Išmokite atsipalaiduoti giliai kvėpuodami. Norėdami geriau atsipalaiduoti, prieš skrydį įkvėpdami pakelkite rankas aukštyn, iškvėpdami – nuleiskite. Sulaikykite kvėpavimą nors porai sekundžių.
• Kontroliuokite savo mintis. Stenkitės galvoti apie įdomią kelionę, kuri jūsų laukia. Prisiminkite, kad keliauti lėktuvu yra 20 kartų saugiau nei keliauti automobiliu.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Mūsų draugai