Lauko iškylų patiekalai: kada ir kiek sveika

Maisto ruošimas ant laužo, kepsninėse – ne vien maisto gamybos procesas. Šiandien – tai laisvalaikio forma, kuri suteikia puikią progą pabendrauti su draugais, pažįstamais, ištrūkti iš dulkėto miesto ir pabūti gamtoje. Ir nors toks maisto ruošimo būdas – pats seniausias, o pirmieji šašlykai veikiausiai buvo iš mamutienos, ar jis sveikas, daugelis nesusimąsto. Kokia dietologų nuomonė apie lauko iškylų patiekalus, keptus ant grotelių arba kepsninėje? Juk kepant mėsą ant žarijų joje atsiranda kancerogeninės medžiagos. Kaip ir iš kokių produktų paruošti patiekalai nepakenks? Pataria Kauno klinikų gydytoja dietologė Rūta Petereit.
 

Vengti pirktų mėsos gaminių
Viena vertus, kepti be riebalų ant grotelių tarsi ir sveika. Tačiau reikia nepamiršti, kad paruoštuose mėsos gaminiuose, tiek įvairiose dešrelėse, tiek parduotuvėje pirktoje marinuotoje mėsoje, yra nitritinės druskos (E250). Būtent ji, kepant mėsą aukštoje temperatūroje (aukštesnėje nei 110 ºC), reaguoja su mėsoje esančiomis aminorūgštimis, dėl ko ir susidaro kenksmingi kancerogeniniai junginiai – nitrozaminai. Nitritinė druska mėsos produktų gamyboje naudojama daug dešimtmečių siekiant išlaikyti natūralią spalvą, panaikinti patogeninę mikroflorą. Lietuvos Higienos norma leidžia ją naudoti, svarbu neviršyti nustatytos normos.
Todėl dietologai nerekomenduoja kepti ant atviros ugnies ar žarijų jokių dešrelių, net jeigu jos ir skirtos šiam paruošimo būdui. Nes, be minėtos nitritinės druskos, juose yra daug sočiųjų riebalų rūgščių, kurių turėtume vartoti kuo mažiau. Per daug vartojant sočiųjų riebalų, padidėja cholesterolio koncentracija kraujyje.
Sveikiausia mėsą marinuoti patiems. Ruošiant mėsą ar žuvį, vietoje druskos patariama naudoti įvairias džiovintas daržoves, žoleles. Pavyzdžiui, bazilikas, petražolės, mairūnai tikrai padės išgauti puikų skonį ir sumažinti druskos suvartojimą, kurios per dieną turėtume suvartoti ne daugiau nei 5 g, t.y. arbatinio šaukštelio.
Kokią mėsą rinktis?
Populiariausia mėsa lauko iškylos patiekalams yra kiauliena. Be abejo, šviežia liesa kiauliena yra puikus baltymų, B grupės vitaminų, cinko šaltinis. Liesiausia kiaulienos dalis – nugarinė, tačiau kepsniams dažnai pasirenkama kiaulienos išpjova, sprandinė, kumpis ar šonkauliukai. Tad vėl turėtume nepamiršti, kad kiaulienoje yra daug sočiųjų riebalų rūgščių. Todėl prieš marinuojant tokią mėsą patartina pašalinti matomus riebalus. Tinka lauko patiekalams ir mažiau riebalų turinti jautiena, ir aviena. Tačiau, dietologės požiūriu, sveikiausias šašlykas iš vištienos ar kalakutienos, nes ši mėsa liesiausia. Taip pat reikia nepamiršti, kad kepti ant grotelių galima ir žuvį (lašišą, upėtakį ar kt.), kurioje yra naudingų polinesočiųjų riebalų rūgščių.
Koks įvairios mėsos porcijos kaloringumas? Dažniausiai vartojamos kiaulienos sprandinės šašlyko porcijos (250 g) kaloringumas – apie 712 kcal. Toks pat šašlykas, pagamintas iš vištienos ar kalakutienos krūtinėlės, turės tik 260 kcal, t.y. 3 kartus mažiau.
Sveikiau – įvynioti į foliją
Kepti mėsą reikia tol, kol ji apskrus ir taps traški, tačiau negalima leisti jai apdegti. Apdegusi mėsa sunkiau virškinama, ir net jeigu nėra virškinamojo trakto sutrikimų, valgant stipriai apskrudusią mėsą, ilgainiui jų gali atsirasti. O kad kepiniai neprisviltų, juos rekomenduojama dėti ne tiesiai ant grotelių ar mauti ant iešmo, o įvynioti į foliją. Į foliją galima vynioti viską – mėsą, žuvį, įvairias daržoves ir netgi vaisius ir paruošti puikų desertą. Beje, į foliją susuktas daržoves (bulves, papriką, baklažanus, cukinijas ir kt.) galima dėti tiesiai ant žarijų.
Apskritai iškylų patiekalais nereikėtų piktnaudžiauti. Rekomenduojama jų valgyti ne dažniau kaip kelis kartus per savaitę, tačiau tai neturėtų tapti kasdieninio raciono dalimi. O, siekiant neapsunkinti skrandžio, svarbu turėti saiką, t.y. maisto porcija turėtų būti tokia, kad tilptų į dvi saujas.
Kad iškylų patiekalai būtų ne tik skanus, bet ir sveiki:
• kad mėsa neapdegtų, rekomenduojama į marinatą įpilti bent truputį aliejaus arba ją kepant apšlakstyti ar ištepti aliejumi;
• patiems marinuoti mėsą;
• vartoti tik natūralius prieskonius;
• kepti suvyniojus į foliją;
• būtinai nupjauti apdegusius, suanglėjusias gabalėlius;
• nekepti dešrelių, nes jose, be nitritinės rūgšties, labai daug sočiųjų riebalų rūgščių;
• neprarasti saiko.
Pasigardžiavimui ant laužo be mėsos galima pasigaminti ir puikų desertą
Susukti į foliją gabaliukus obuolio, banano, kriaušės ar kitų vaisių. Pagardinti mėgstamu saldžiarūgščiu padažu ar užtarkuoti šokolado, apibarstyti riešutais ir kepti virš ugnies ne ilgiau kaip 5 min. Paruoštą desertą skanauti su ledais.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai