Miego fazių klasifikacija

 1. Aktyvus budrumas - žmogus guli atmerkęs akis, nustatomas greitas, mažos amplitudės ž bioelektrinis aktyvumas, akys ir vokai juda.


2. Ramus budrumas - žmogus guli atsipalaidavęs, užsimerkęs, akys nejuda.

3. Lėtasis miegas (LM) – susideda iš 4 stadijų:
I stadija - snaudimas
II stadija - miego pradžia
III ir IV stadijos – delta miegas (Šiuo metu bundama sunkiai, apie 5 - 10% prisimena neaiškius sapnus).

4. Paradoksinis miegas (PM) labai skiriasi nuo lėtojo miego.
Nors vokai užmerkti, atsiranda greiti pavieniai ar dauginiai akių judesiai. Raumenų tonusas išnyksta, išsky­rus trumpus raumenų iškrūvius, vadinamus trūkčiojimais, matomais veido ir galūnių raumenyse. Pabudinus šiuo metu, 80-90% žmo­nių sapnus prisimena.


Miego funkcijos

Kelis dešimtmečius atliekant miego neurofiziologinius tyrimus buvo nu­statyta, kad pagrindinė miego funkcija yra smegenų veiklos sureguliavimas, jos atkūrimas. Miegant, išskyrus smegenis, visi organai ilsisi ir gauna maisto. 


Lėtasis miegas 

Nervinei veiklai atkurti reikalingiausias yra delta miegas (LM 3-4 stadijos). Taigi pirmosios miego valandos yra beveik svarbiausios. Lėtojo miego metu sulėtėjus metabo­lizmui, apie 25% lėtėja širdies ritmas, mažėja kūno temperatūra bei deguonies naudojimas. Manoma, kad taip LM fazė yra susijusi su energijos atgavimu ir kaupimu. Vadinasi, visų aktyvių asmenų, kurių greitas metabolizmas dienos metu, naktį ilgesnė LM fazė ir jie miega ilgiau. Jeigu dienos metu išeikvojama daug energijos dėl fizinio krūvio, kitą dieną vėl prailgėja LM fazė. Taigi viena miego funkcija yra atkuriamoji. Patvirtina šią prielaidą po kelių naktų nemigos labiausiai prailgėjanti LM trukmė.

LM fazės metu išsiskiria augimo hormo­nas. Tikriausiai dėl to augimo hormoną gydymo tikslais efekty­viausia vartoti vakare. Jei "augimo poreikis" yra didelis, pavyzdžiui, nėštu­mo metu, esant nuolatinei miego stokai, fizinio krūvio, hipertireozės metu, paauglių, pablogėjus mitybai ar anoreksijos metu, LM fazė ir viso miego laikas ilgė­ja. Atvirkščiai, jei energijos sunaudojama mažai, pavyzdžiui, hipotireozės at­veju, LM trukmė mažėja.


Paradoksinis miegas

Mie­go stoka sukelia ryškesnius psichologinius nei fizinius sutrikimus, tar­tum centrinės nervų sistemos nuovargį. Vadinasi, miegas yra svarbesnis nerviniams-psichiniams procesams atkurti. Šią funkciją daugiau atlieka PM fazė, kurios metu atkuriami dauginiai nervų sistemos procesai po dienos "įnir­tingos veiklos". Remiantis pastarųjų dešimtmečių tyrinėjimais, galima teigti, kad PM fazė yra reikalinga daugeliui procesų:
  • nervinių ląstelių veiklai ir sinapsiniam jautrumui atkurti;
  • ląstelės baltymų sintezei;
  • psichologiniams procesams, susijusiems su pasąmonės "išvalymu" bei
  • psichologinės pusiausvyros sureguliavimu;
  • informacijai apdoroti, ilgalaikei atminčiai įtvirtinti;
  • vegetacinei ir autoimuninei nervų sistemos veiklai sureguliuoti, stabilizuoti.
Atkuriamieji procesai vyksta viso miego metu, bet LM fazės metu ak­tyvinami makromolekuliniai sintezės procesai, o PM fazės metu šie sintezės produktai mobilizuojami ir naudojami nervų sistemos sinapsiniams ryšiams sutvarkyti - atkurti.

Kiekvieno miego ciklas, susidedantis iš abiejų fazių, atlieka tartum da­linį atkūrimą, o po kelių ciklų energija visiškai atkuriama ir žmogus jaučia­si pailsėjęs. Rytinis poilsio jausmas yra susijęs su vis mažesniu LM "porei­kiu" nakties laikotarpiu, t.y. jo mažėjimu rytinių ciklų metu.
 
 
 
Taigi miego fiziologinė funkcija organizmui yra labai svarbi. Lėtasis miegas tartum atkuria audinius, suteikia poilsį bei palaiko kūno temperatū­rą. Paradoksinis miegas dalyvauja psichinių procesų, atminties reguliacijos bei genetinio elgesio programavime. Jo metu įtvirtinamos individualios elgesinės programos ir kuriami nauji nerviniai ryšiai.

 

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

  • Miego laboratorija

    Plačiau
  • Vėlyvojo miego sindromas (studentų liga)

    Plačiau
  • Nemigų gydymas

    Plačiau
  • Miego sutrikimų klasifikacija

    Plačiau
  • Nemigų priežastys

    Plačiau
  • Kodėl neužmiegame?!

    Plačiau
  • Nemiga vargina apie 30-40% gyventojų

    Plačiau
  • Pagyvenusių žmonių miego pakitimai ir nemigos

    Plačiau
  • Vaikų miego sutrikimai

    Plačiau
  • Kas turi įtakos miego kokybei

    Plačiau
  • Kai kamuoja nemiga

    Plačiau
  • Saldus miegas

    Plačiau
  • Miego higienos taisyklės

    Plačiau
  • Mitai apie miegą

    Plačiau
  • Miego trukmė

    Plačiau
  • Padėkite paaugliui geriau išsimiegoti

    Plačiau
  • Miego fazių klasifikacija

    Plačiau
  • Gero miego žingsniai

    Plačiau
  • Miegas - dalykas rimtas

    Plačiau
  • Mitas ar tikrovė. Nakvišos nežadinti!

    Plačiau
  • Blogas miegas: psichiatrinės ligos priežastis ar simptomas?

    Plačiau
  • Pasirūpinkime savo miegu

    Plačiau
  • Lunatizmas – juokinga, baisu, o gal – visai paprasta?

    Plačiau
  • Alerginių ligų priežastis - netinkama patalynė

    Plačiau
  • Įžymybių ligos: miego sutrikimus kenčiančios žvaigždės

    Plačiau

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai