Miego įtaka žmogaus sveikatai, darbingumui ir gyvenimo kokybei

Beveik kiekvienas žmogus patiria su miegu susijusių problemų. Nemiga vargina 15-35 proc. visų gyventojų, apie 35 proc. žmonių nesijaučia pailsėję nakties miego metu. Nuo seno tebevyrauja nuomonė, kad per parą žmogus turėtų miegoti apie 8 val., tačiau intensyvus gyvenimo ritmas dažnai neleidžia to padaryti. Ar kenkia mūsų sveikatai trumpesnė miego trukmė? Ką daryti, kai nepavyksta užmigti, o vaistų baisu vartoti, nes ryte laukia svarbus susitikimas, egzaminas ar kelionė automobiliu, tad nesinori būti mieguistam? Į šiuos ir kitus klausimus sutiko atsakyti prof. habil. dr. Vanda Liesienė.
 

Kokia miego svarba žmogaus sveikatai ir apie ką gali byloti sutrikęs miegas?


Miegas yra viena iš egzistencijos būsenų, kita yra budrumas. Nemigos, užtrunkančios mėnesius, pablogina sveikatą, nes silpnėja imunitetas, dėl organizmo atsparumo sumažėjimo padidėja galimybė susirgti. Sutrikęs miegas pirmiausia rodo, kad yra nervinės sistemos veiklos pakitimų, dažnai tai prasidedančios depresijos ar nerimo sutrikimų simptomas. Neretai miegas sutrinka dėl skausmą sukeliančių ligų, kurios budina iš miego.


Šiandien, esant pašėlusiam gyvenimo tempui, dalis žmonių miega 4-5 val. ir vėl kimba į darbą. Ar miego trukmė svarbi sveikatai, gyvenimo kokybei ir darbingumui?


Kiekvieno asmens miego trukmė, kurios reikia, kad jaustųsi pailsėjęs, skiriasi - nėra recepto, kiek ilgai reikia miegoti. Miegą laikinai galima trumpinti, jei tai suteikia emocinį komfortą, žmogus turi tikslą ir yra motyvuotas ką nors nuveikti miego sąskaita. Ilgai trunkantis miego sutrumpinimas apie dvi valandas, palyginti su įprastine miego trukme, sukelia rimtų sutrikimų.


Kokia optimali miego trukmė?


Taigi optimali miego trukmė yra tokia, kuri suteikia poilsio jausmą ir gerą būdravimo bei darbingumo lygį. Dažnai miego trukmė ilgėja žiemą ir trumpėja vasarą, kai anksčiau švinta.


Ar tiesa, kad per ilgas miegas taip pat kenkia sveikatai?


Kenkia sveikatai ne per ilgas miegas. Pastebėta, kad daugiau nei 2 val. ilgesnė nei įprasta miego trukmė arba mieguistumas visą dieną ar kelis momentus dieną - tai rimtų miego ir budrumo ciklo sutrikimų ženklas, o jie dažnai yra pavojingesni sveikatai nei užmigimo pablogėjimas.

 

Kada dėl sutrikusio miego reikėtų kreiptis į gydytoją? 


Verta kreiptis į gydytoją, kai nemiga atsiranda dėl blogo užmigimo ar dėl miego palaikymo sutrikimo (dažni ilgi nubudimai nakties metu), jei tai trunka ilgiau nei 3 savaites.


Kaip gydoma nemiga? Kada reikia vaistų, o kada galima išsiversti ir be jų?


Nemigos neretai atsiranda dėl blogos miego higienos ar dėl adaptacijos sutrikimų. Visada verta pagalvoti apie tinkamą miegoti vietą ir laiką, apie galimus miego trukdžius, sukeltus aplinkos veiksnių, kūno ligų, kai kurių vaistų vartojimo vakare. Svarbu įsiklausyti į savo organizmą ir jausti, kada “miegas ateina”. Niekada neverta pradėti nuo medikamentų.


Kokiais vaistais gydoma nemiga, kuo jie skiriasi, ar galima priprasti prie migdomųjų tablečių?


Nemigai gydyti geriausiai tinka specifiniai selektyvieji migdomieji vaistai, pvz., zolpidemas (Stilnox), kurie trumpina užmigimo trukmę ir normalizuoja miegą. Nemigai gydyti skiriamas zolpidemas sutrumpina užmigimo trukmę, tačiau nesutrikdo fiziologinės miego struktūros. Per pirmas kelias miego valandas vaistas organizme visiškai suskyla ir sukuria fiziologinį miegą, todėl jis nesukelia mieguistumo, atminties pablogėjimo ar raumenų silpnumo dieną. Ryte žmogus jaučiasi pailsėjęs ir darbingas. Net mėnesiais vartojant stilnokso prie jo nepriprantama. Be to, vaistas nesąveikauja su alkoholiu, neturi įtakos kitų kartu vartojamų vaistų pasisavinimui. Paprastai zolpidemo (stilnokso) skiriama 10 mg 10-15 min. prieš miegą.
Kiti raminamieji vaistai, ypač benzodiazepinai, skiriami nemigos simptomams gydyti, dažniau pasižymi nepageidaujamais poveikiais. Jie gali sukelti mieguistumą bei raumenų silpnumą dieną, o vartojant ilgiau kaip 3 mėn. blogina atmintį ir suvokimą, ypač vyresnio amžiaus žmonėms. Jau po 3-4 sav. gali vystytis pripratimas prie vaistų. Tampa sunku nutraukti jų vartojimą.


[klausimas]Ką daryti, jei nepavyksta užmigti prieš svarbų susitikimą, egzaminą ar kelionę automobiliu, kai svarbu ryte jaustis pailsėjus, tačiau baugu, kad migdomasis vaistų poveikis išliks ir dieną?[/klausimas]
Šiuo atveju padėti gali specifiniai migdomieji vaistai, pvz., zolpidemas (stilnoksas), veikiantys 5-6 val., leidžia lengvai užmigti, nesukelia rytinio mieguistumo, žmogus lengvai prabunda. Jie neslopina judesių koordinacijos ir protinės veiklos dieną.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Ar cia reklamu skyrelis?
2011-03-31 16:26
Na jau tikrai :)))) pirkite tuos produktus ir miegas pageres :)))))
b
2010-05-20 23:16
neseniai rase, kad kazkokie mokslininkai istyre, kad miegant ilgiau nei 8h padideja tikimybe susirgt kraujotakos ligom
Sandra
2010-03-08 14:25
As tai lengviau uzmiegu ir pabundu issimiegojus ekologiskoje patalyneje tencel, galbut kad leidzia kvepuoti odai, bei labai minkstute yra.
siga
2009-03-06 21:57
taip, pritariu, kad jei nori tureti kokybiska diena turi gerai issimiegoti. mano atveju, daktaras patare isigyti maisto papilda tonussan. jis augaline kilmes, todel nekenkia, o be to puikia sutvarko miegotvarke. miegu kaip kudykis, o ryte nejauciu jokio mieguistumo, nuovargio ar streso. darbe visi pastebejo, kad esu zvalesne, o as pastebejau, kad darbo diena daug produktyvesne.
sekmingai pasveikes
2009-01-16 22:17
o man buvo nemiga del prostatos ir pastovaus noro šlapintis :( negalejau normaliai miegot. vos tik leisdavausi i miega, vis atgyja noras lekt i tulika. kaip atrodo buciau kelis bokalus alaus ismaukes. o tulike nieko - vos trys lasai iseina. ir vel atgal i lova. o taip kartodavosi kiekviena nakti. jau nebezinojau, ka daryt.
vaistinej pasiule prostamol tabletes. nu galvoju, blogiau jau nebus. ir pabandziau. tai man labai greitai padejo, nors sako, reikia pagerti ilgiau, kad poveikis pasijaustu. jums taip nebuvo?
h
2006-10-21 10:09
labai svarbu zinoti, kad maisto produkto netoleravimas irgi sukelia nemiga
Rodyti daugiau komentarų

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

  • Miego laboratorija

    Plačiau
  • Vėlyvojo miego sindromas (studentų liga)

    Plačiau
  • Nemigų gydymas

    Plačiau
  • Miego sutrikimų klasifikacija

    Plačiau
  • Nemigų priežastys

    Plačiau
  • Kodėl neužmiegame?!

    Plačiau
  • Nemiga vargina apie 30-40% gyventojų

    Plačiau
  • Pagyvenusių žmonių miego pakitimai ir nemigos

    Plačiau
  • Vaikų miego sutrikimai

    Plačiau
  • Kas turi įtakos miego kokybei

    Plačiau
  • Kai kamuoja nemiga

    Plačiau
  • Saldus miegas

    Plačiau
  • Miego higienos taisyklės

    Plačiau
  • Mitai apie miegą

    Plačiau
  • Miego trukmė

    Plačiau
  • Padėkite paaugliui geriau išsimiegoti

    Plačiau
  • Miego fazių klasifikacija

    Plačiau
  • Gero miego žingsniai

    Plačiau
  • Miegas - dalykas rimtas

    Plačiau
  • Mitas ar tikrovė. Nakvišos nežadinti!

    Plačiau
  • Blogas miegas: psichiatrinės ligos priežastis ar simptomas?

    Plačiau
  • Pasirūpinkime savo miegu

    Plačiau
  • Lunatizmas – juokinga, baisu, o gal – visai paprasta?

    Plačiau
  • Alerginių ligų priežastis - netinkama patalynė

    Plačiau
  • Įžymybių ligos: miego sutrikimus kenčiančios žvaigždės

    Plačiau

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai