Ar mokame vaikščioti

Žmogus gyvenime mokosi vaikščioti du kartus - pirmą kartą ankstyvoje vaikystėje, o antrą kartą - kai tik pašąla ar iškrenta pirmas sniegutis. Tai gali patvirtinti ir ligonių priėmimo skyriai. Gydytojai ir seselės kiekvieną rudenį su nekantrumu klauso oro prognozių: kada gi pašals? Iš anksto ruošia gipsinius tvarsčius ir kitokius įtvarus. Vos tik pašalus ir iškritus lengvam sniegučiui, nuo ankstyvo ryto “greitosios” skuba į ligonines ir traumatologijos punktus. Vienam lūžęs kaulas, kitam išniręs, trečiam sumuštas. Traumatologai net specialų terminą susigalvojo - “stipinkaulio lūžimas tipinėje vietoje”. Įsivaizduojat, kaip dažnai mes tą kaulą laužom, jei net specialus terminas atsirado.
Nieko nuostabaus, tokia kasdienė situacija. Skubame ryte į darbą. Žinoma, kaip visada vėluojame. Vos ne bėgte vejamės benuvažiuojantį troleibusą ar autobusą, - tad argi žiūrėsi po kojomis? Tuo labiau kad šiuo keliu jau ne vieni metai vaikščiota. Beje, net ir žiūrint neįmanoma pastebėti po šviežiu sniegučiu užšalusios balutės. O toliau gerai pažįstami žodžiai: “Ėjau, paslydau, pargriuvau, atsibundu - gipsas”. Ir keikiam visus meteorologus, keikiam kiemsargius ir dar velniai žino ką už prarastą pusei dienos ir mėnesiui kitam sumažėjusį darbingumą. O traumatologas kelintą sykį kartoja: “skubėk lėtai”. Cha, gera pasakyti, kai troleibusas nuvažiuoja!
Kai kurių traumų pašalus įmanoma išvengti. Mokykimės vaikščioti apledėjusiu keliu ar iškritus sniegui. Eiti reikia mažais žingsneliais, nes taip lengviau išlaikyti pusiausvyrą paslydus. Žengiant didelį žingsnį atstumas tarp kojų labai didelis, ir jei koja pataiko ant ledo, o kūno svoris perkeliamas nuo vienos kojos ant kitos, kulnas čiūžteli tolyn, nes nespėjama atsistoti vien padu. Kai atstumas tarp kojų mažas, labai nesunku išlaikyti kūno pusiausvyrą. Dar vienas pastebėjimas. Jei jau paslydome ir krentame, instinktyviai ištiesiame ranką. Ir tai yra pagrindinė priežastis, kodėl išnyra sąnariai ir lūžta kaulai. Dar vienas negeras veiksmas - atkišama alkūnė. Nuo smūgio lūžta alkūninė atauga arba tiesiog alkūnė. Ką daryti? Reikia griūti ant peties. Tai vienas iš didžiausių žmogaus sąnarių, todėl gali atlaikyti kūno svorį. Sportininkai tai gerai žino, todėl jie griūna būtent ant peties. Blogiausia, kas gali tokiu atveju nutikti, - susimušime petį. O tai, žinoma, kur kas geriau nei išnirimas ar lūžimas.


Krentant ant ištiestos rankos, visas kūno svoris tenka riešui, po to alkūnės sąnariui ir galop peties sąnariui. Riešas gali išnirti. Kas vyksta? Riešas deformuojasi, primena šakutės formą, gerokai patinsta, jį galima sunkiai arba visai neįmanoma judinti. Ką daryti? Dėti šaltį, imobilizuoti ranką ir transportuoti į gydymo įstaigą. Jeigu krentant ranka nebuvo visiškai ištiesta, gali išnirti alkūnės sąnarys. Simptomai tie patys: sąnario skausmas, deformacija, patinimas, ranka lieka pusiau sulenkta. Ką daryti? Pakabinti ranką raiščiu ant kaklo ir vežti į traumatologinį punktą. Jeigu krentant ranka buvo visiškai ištiesta, gali išnirti peties sąnarys. Čia vėl tos pačios problemos: skausmas, deformacija, žastas lieka nejudrus. Šiuo atveju būtina fiksuoti ranką esamoje padėtyje ir kuo greičiau vežti pas gydytojus. Visais minėtais atvejais labai gerai būtų nukentėjusiam išgerti nuskausminamųjų.
Dar viena nemaloni trauma krentant - stipinkaulio lūžimas tipinėje vietoje. Simptomai panašūs: skausmas, patinimas, tik gali nesimatyti deformacijos, jeigu lūžęs kaulas nepasislinko į šoną. Ką daryti? Žinoma, reikia duoti nuskausminamųjų, po to reikia uždėti tvarstį. Šiuo atveju tiktų tokios parankinės priemonės kaip lentelė, šaka. Nedelsiant vežti nukentėjusįjį į gydymo įstaigą.
Jeigu nukritote ant alkūnės, ją turi apžiūrėti gydytojas. Net jeigu ir nebus diagnozuota lūžimo, po alkūnės sumušimo gali išsivystyti alkūnės sąnario uždegimas. O tai gan klastinga liga, kuri negydoma gali gerokai pažeisti sąnarį ir net padaryti jį visam laikui nejudrų.
Nukritus ant peties, liks mėlynė. Reikia tuojau ant sumuštos vietos dėti šaltą kompresą, kad sumažėtų tinimas ir kraujo išsiliejimas į poodį. Šiuo atveju taip pat turi apžiūrėti gydytojas, nes gali išsivystyti ir šio sąnario uždegimas, kurio pasekmės jau aprašytos aukščiau.
Taigi krentant galima stipriai susižeisti, todėl išmokime vaikščioti, o jei tai nepavyksta, tai bent jau teisingai nugriūti.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

KietaRusis
2011-05-15 15:45
uj uj, tau dar pasiseke... vo man tai ne..
Sokinejau ant lygiagretes ir nudribau ant istiestos rankos, neejau pas gyditojus nes man jie nepatinka, tai jau 3~4 savaites alkune skauda, ypac kai ryte atsikeliu ir ranka nepramankstinta.
Is pazistamo gavau sanariu tepalo skirto arkliams,bet ir tas nepadejo numalsinti skausmo... Jau pervelu gydytis jauciu, nu ka padarysiu... teks siekti dviratininko karieros :D
sniege
2009-02-02 20:10
labai sunku krentant dar susiorientuoti, kaip cia kristi... kritimas tai pat priklauso nuo to, kaip krenti, nouo ko ir pan...as nuo laiptu griuvau. sedyne truputi ir alkune nukeltejo... apsipirkau sumusimu nemenku. gerai kad fastum tutele turejau namie. greitai isgyjau :)

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai