Lyderystė ugdoma jau nuo mažų dienų

Paskutiniuoju metu labai dažnai girdime sąvokas „lyderis“, „lyderystė“, kalbame, kaip svarbu tokiam būti ir kad šios savybės turi būti ugdomos jau nuo mažų dienų. Būtent tuo – lyderių ugdymu – ir užsiima vaikų dienos centras „Rafaelis“. Apie šio centro vykdomą Lyderių ugdymo programą kalbamės su jo direktore Maryte LELIUGIENE.
 

[klausimas]Kodėl visi tiek daug kalba apie lyderystę? [/klausimas]
Nenuostabu, kad visi apie tai kalba. Juk visi nori turėti galią valdyti, daryti įtaką priimant sprendimus, paveikti grupę, savo darbuotojus. Tačiau, nors ir daug apie tai diskutuojama, sukonkretintų lyderio bruožų nėra.
Mūsų centro programoje lyderis nėra tas, kuris prekiauja ginklais, narkotikais, netinkamais būdais užsidirba pinigus, vadovauja gaujai ar pan., nors teoriškai tai taip pat lyderis. Mes siekiame skatinti teisingą lyderystę, reabilituoti teisingo lyderio įvaizdį ir stengiamės, kad tokį suvoktų vaikas.
[klausimas]
Kodėl įtraukėte Lyderių ugdymo programą į savo cent­ro veiklą?[/klausimas]
Toks poreikis ir mintis atsirado darbo praktikos metu. Mūsų centre vaikų ugdymas prasideda nuo savęs pažinimo ir dailės terapijos, kadangi vaikams reikia suprasti, kas su jais vyksta, pažinti save, žinoti savo stipriąsias ir silpnąsias puses. Tas savęs pažinimas kitaip dar vadinamas vaiko emocinio intelekto koeficiento augimu. Ir tai yra labai efektyvu, kadangi per trumpą laiką galima pasiekti labai didelių rezultatų.
O kai vaikai jau tampa laisvi nuo visų kompleksų, atsiskleidžia jų kūrybiškumas. Norėdami išsiaiškinti, ko nori vaikai, atlikome tyrimus. Jų metu nustatėme, kad jiems reikia veiklos. Tai natūralu, nes, kai žmogus yra laisvas ir kūrybiškas, atsiranda daugiau idėjų, svajonių, o kartu ir poreikis jas įgyvendinti bei būti įvertintiems – tai labai svarbu savivertei. Būtent dėl šių priežasčių centras ir pradėjo vykdyti lyderių programą.
[klausimas]Papasakokite apie pačią programą. Kaip ji vyksta?[/klausimas]
Programos trukmė – 9 mėnesiai, per tą laiką įvyksta 34 susitikimai, į kuriuos vaikai renkasi kartą per savaitę. Kiekvienas susitikimas turi savo temą ir tikslą. Pats ugdymas vyksta per darbą grupėje, per patirtį joje. Dirbant grupėje yra sutariama, kad viskas, kas bus pasakyta, neišeis iš jos ribų, bus konfidencialu – taip vaikai jaučiasi saugūs ir laisvi reikšti savo mintis. Yra duodama tema, kuria vyksta diskusijos, todėl vaikai žino, kad, kiek duos grupei, tiek ir gaus iš jos. Kiekvienas susitikimas turi konkrečią struktūrą: pirmiausia vyksta pasisveikinimas, kai vaikai susipažįsta vieni su kitais, po to apšilimas, kad jie nejaustų įtampos, vėliau duodama praktinė užduotis, teorija, pabaigoje vykdoma susitikimo refleksija – kaip vaikai jautėsi jo metu, kokie patyrimai ir pan. ir galiausiai – atsisveikinimas.


Temos žinomos kiekvienam susitikimui, jos numatomos į priekį (pvz., vertybės, kurioms skiriamas tam tikras susitikimų skaičius), tačiau, jeigu vaikai turi savo temą, – kalbame ta tema, nes mums svarbiausia „čia ir dabar“ situacija.
Programos metu vaikai išmokomi bendrauti, išmokomi reikšti savo jausmus, jiems paaiškinama, kad aplinkiniai nėra telepatai, negali žinoti, kaip jaučiasi kitas, todėl reikia mokėti pasidalyti savo išgyvenimais, mokėti bendrauti.
Viskas vyksta labai realiai. Būna, ateina vaikai su tarpusavio bendravimo problemomis, konfliktais, tuomet susitikimo metu patys išsikelia klausimus, kalba, ieško sprendimo ir dažniausiai išeina jau išsprendę problemą, kurią turėjo.
Po programos pasikeičia ir vaikų statusas mokykloje – jie tampa lyderiai, autoritetai. Juk kas būdinga lyderiui? Išgirsti, gerbti kitą, mokėti bendrauti.
Taip pat vaikai mokomi apie save kalbėti gerai, mokėti save pateikti, kadangi šiais, priešingai nei komunizmo, laikais reikia laisvai eiti į darbo rinką, daryti tai, ką nori. Tik brandi ir stipri asmenybė gali dirbti tą darbą, kurį mėgsta. Programos metu dėliojamės gyvenimo tikslus bei prioritetus.
Susitikimus veda centro darbuotojai, kurie yra baigę specialius mokymo kursus. Kadangi kartais tenka visiškai keisti susitikimo temą, dirbti ekspromtu, reaguoti į netikėtas situacijas, reikia, kad dirbtų profesionalas. Grupės susitikimą veda du žmonės, jam pasibaigus, įvertinta vienas kito darbą, pamato klaidas ir stengiasi tobulėti.
[klausimas]Ar matoma aiški programos nauda, aiškūs rezultatai?[/klausimas]
Smagu, kai iš centro išėję vaikai atranda mėgstamą veiklą arba prieš tai besimokiusių blogai rezultatai pagerėja. Šie vaikai – tai stiprios asmenybės, jie įstoja į prestižines specialybes, atranda tai, kas jiems įdomu.
Taip pat, kadangi mes turime specialias sąlygas norintiems centre pasilikti ir po programos (sugalvoti projektą, išsirinkti grupės lyderį, projektą parašyti, gauti paramą ir įgyvendinti), sėkmingas projektas yra pats tikriausias veiksmingumo įrodymas.
Be to, labai džiugu, skaitant įvertinimo anketas, rasti tokių vaikų atsakymų, kad po programos jie pradėjo labiau pasitikėti savimi, susirado daugiau draugų ir pan.
Tai geriausias įvertinimas.

 

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

lina
2010-03-29 22:33
na cia tikra nesamone lyderiais gimstama tai dievo dovana o ne kaskoks pastalas taip ir pinigelius ussidirba is varksu tevu kiseniu ydomu kiek kainuoje
to Skaiste
2010-02-19 18:27
Taip, zinoma, Lietuvoje lyderiais gimstama isrinktuju seimose. O siap gimstama ir puikiais muzikantais ir kompiuteristais ir t.t. Jei nabageli toks negimei, is karto viska zinodamas ir mokedamas, tai padek ant saves kryziu :). Nebevark ir nieko nesiek.
Skaistė
2010-01-26 19:18
Aš kitaip suprantu ,,lyderio" ir ,,lyderystės" sąvokas.
Manau, kad lyderiu gimstama, o ne tampama.
jurate
2008-09-22 23:39
Gaila,kad cia tik reklama...
tadas vaisvila
2008-04-13 17:52
noreciau suzinoti kaip pas jus patekti
Lina
2007-01-07 21:59
Idomu:)
Natalija
2006-12-26 16:04
Idomus straipsnis.Nieko anksciau apie tai negirdejau
Rodyti daugiau komentarų

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Mūsų draugai